Traag met wiskunde

redactie 19 jun 2018 Lesmethoden

antwoord

Bij rekenen en wiskunde is het bij veel onderdelen van belang dat er een bepaald tempo wordt behaald. Een goed voorbeeld van de basisschool zijn de tafeltjes. Het is haast onmogelijk om vlot een deelsom of staartdeling te maken wanneer je de tafelsommen niet uit je hoofd kent. Ook breuken en procenten zijn zonder een vlotte basis niet snel uit het hoofd te berekenen.

Bij wiskunde op de middelbare school geldt hetzelfde principe: in de onderbouw wordt de basis gelegd. Wanneer die basis niet geautomatiseerd wordt – met andere woorden: niet vlot gemaakt kan worden – komen er problemen in de bovenbouw. In de bovenbouw moet men namelijk de basis toepassen in moeilijke vraagstukken. Dit is de reden waarom het werk binnen een bepaalde tijd klaar moet zijn; wat niet af is, wordt fout gerekend.

Waarschijnlijk komt je zoon in de problemen omdat hij onvoldoende heeft geautomatiseerd.
Het werktempo wordt bepaald door:

  1. Hoe snel je iets doet.
  2. Hoe snel je weet wat je gaat doen.

Voor het eerste punt geldt: oefening baart kunst. Het is belangrijk alle basisvaardigheden goed onder de knie te hebben. Veel leerlingen gebruiken bij wiskunde hun rekenapparaat voor hoofdrekensommen. Dat kost veel te veel tijd!

Een goede site om basisvaardigheden te oefenen is http://www.rekenlessen.nl. Op deze site kun je eenvoudig je basisvaardigheden trainen zonder veel poespas. Er is een duidelijk overzicht van uitleg en oefeningen. Elke dag trainen op deze site vergroot al heel snel je tempo.

Voor het tweede punt – hoe snel je weet wat je moet doen – is inzicht en begrip nodig. Je schrijft dat je zoon een goede rekenaar is en alles wel begrijpt. Waarschijnlijk heeft hij dus wel voldoende inzicht. Kinderen die snel de stof snappen, vinden het vaak saai en vervelend om toch de sommen te moeten maken. Op de basisschool wordt dan soms besloten om deze kinderen minder oefeningen te laten maken omdat ze zo’n weerstand voelen tegen het maken van ‘sommen die ze al kennen’. De weerstand is begrijpelijk maar toch is het beter om deze kinderen een stopwatch te geven zodat ze de uitdaging vinden in het vergroten van het onmisbare tempo.

Tot slot wil ik je adviseren om eens met de leraar wiskunde te gaan praten. Waarschijnlijk heeft hij ook nog tips om het tempo te verbeteren.

Reageer op artikel:
Traag met wiskunde
Sluiten