Verlegen in groepssituaties

redactie 21 jun 2018 Gedrag

antwoord

Jouw dochter laat in dit voorbeeld eigenlijk heel mooi zien hoe het voor haar werkt. Ze zegt zonder woorden: ‘Ik wil iets wel heel graag, maar vind het meedoen aan groepsactiviteiten heel moeilijk. Ik ga het wel proberen en heb de tijd nodig om het allemaal te durven; ik zet wel elke keer weer een klein stapje. Als ik klaar ben, ben ik blij en trots dat ik het heb gedaan en dus ook echt blij als ik naar mama loop.’ 

Je kunt haar proberen te pushen en met haar oefenen, maar het lijkt erop dat ze vooral tijd en begrip nodig heeft. Heel goed dus dat je er geen druk op legt. Ze heeft begrip en tijd nodig van jou, maar ook van de trainer. De ruimte om het in haar tempo te doen en zo langzaam vertrouwd te raken en aan te sluiten bij de groep.

  • Vertel haar hoe het kennelijk voor haar werkt (zie hierboven). Vraag haar of dat klopt. Vertel haar dat het oké is en dat ze haar eigen tempo mag kiezen. Dat kan rust geven.
  • Laat haar weten dat je erop vertrouwt dat het helemaal goed komt. Noem eerdere (groeps)dingen die ze heel moeilijk vond en toch gedaan heeft en met succes. Beschrijf hoe ze nu na een paar trainingen al meer durft dan de eerste keer. Kortom: richt je niet op dat wat nog níet lukt, maar juist op alle kleine dingen die al wél lukken. Dat geeft haar vertrouwen om door te zetten en te gaan beseffen dat ze het kan. 
  • Soms is het goed om met haar te bedenken wat de voordelen zijn van doorzetten. Wat levert het haar allemaal op als ze het volhoudt en leert?
  • Vraag haar wat haar helpt om het te laten lukken. Wat heeft ze van jou nodig en van de trainer? Wat kun jij zeggen of doen? Je kunt vervolgens kijken of je met haar per week een heel klein stapje kunt bespreken wat ze probeert te zetten. Ze mag zelf bedenken wat haalbaar is en als het niet lukt is het ook goed. Dat kan helpen om haar steeds net uit te dagen en te oefenen of te bespreken hoe dat stapje haar gaat lukken. Kijk maar eens of dat voor haar werkt of juist niet. 
  • Bespreek het ook snel met de trainer. Vertel hem of haar hoe het voor je dochter werkt en dat ze het wel echt graag wil. Bespreek ook hoe jullie het nu gaan doen en wat jullie besproken hebben. Hopelijk kan de trainer haar positief benaderen en vooral laten voelen dat ze haar moment mag kiezen om aan te sluiten. Ze heeft het wel nodig dat een trainer haar wat extra (positieve) aandacht geeft en haar prijst voor de dingen die ze wel meedoet. Daar moet je bij de trainer even om vragen, als hij dat niet uit zichzelf doet.
  • Zorg dat je elke stap die zij zet – en lastig kan vinden – benoemt en prijst. Ook op andere (sociale) gebieden. Zo hoort ze steeds wat haar al gelukt is en dat geeft vertrouwen. Vraag haar na afloop hoe het haar gelukt is. Wellicht geeft dat handvatten voor als ze een volgende keer iets met een groepje moet doen. 
Reageer op artikel:
Verlegen in groepssituaties
Sluiten