Verliefd op mama

redactie 19 jun 2018 Autisme

antwoord

Logisch dat je het in het begin zag als iets onschuldigs en dat je er een beetje in mee bent gegaan. Veel kinderen komen in zo’n onschuldige fase en daar lachen we dan een beetje om. Nu blijkt dat hij erin blijft hangen – wat past bij zijn pddnos – en ook fysiek op zoek is naar (ongepast) contact met jou, is het inderdaad zaak dat je hem leert dat het niet kan en moet stoppen. Bij bijzondere kinderen zul je daar heel duidelijk en consequent in moeten zijn, wil het resultaat boeken.

Je kunt hem – zoals je waarschijnlijk allang weet – gedrag aan- en afleren door heel veel te herhalen, in te programmeren, uit te leggen en voor te zeggen. Het werkt het beste als je dat doet naar aanleiding van concrete situaties en die zijn er nu genoeg. 

Leg hem op een rustig moment heel duidelijk (maar simpel) uit hoe het gaat met trouwen en verliefd zijn. Ik gebruik hierbij vaak het middel tekenen. Visueel maken werkt vaak het beste, is heel duidelijk én je kunt de tekening er steeds bij pakken als hij even vergeet wat ook weer de afspraak is of hoe het ook al weer zit. 
Teken met wie je niet en wel kan trouwen. Zet een kruis door moeders, zusjes, familie, juffen enzovoort. Teken vervolgens mensen van ongeveer 30 jaar oud (dus dan ben je al groot!), vrienden/vriendinnen die elkaar duidelijk leuk vinden en zeg dat als je elkaar leuk vindt en je wil allebei trouwen, dat het dan kan. Denk goed na over de stappen die je vertelt.

Zo kun je ook uitleggen hoe het zit met elkaar aanraken. Wanneer mag dat niet en wel, bij wie en hoe. Maak er afspraken over. Bijvoorbeeld:

  • Hij noemt iedereen bij de naam, behalve papa en mama.
  • Papa en mama mag hij een kus geven op de wang.
  • Hij raakt niet de borsten aan van mama’s (of andere vrouwen/meisjes). 
  • Wie mag hij wel kussen of knuffelen en wie niet.
  • Hoe ziet dat knuffelen eruit.

Zorg dat je bij het maken van afspraken goed antwoord geeft op de volgende vragen: wie, wat, hoe, wanneer en waar. Zo vul je alles in wat hij nodig heeft om het goed op te slaan. Wat er wel en niet mag, kun je ook hier in tekeningen verwerken. Of in woorden opschrijven en een kruis erdoor of krul erbij. Het meest duidelijk is een lijstje ophangen. 
En dan is het zaak er zelf consequent mee om te gaan en hem te helpen herinneren wanneer hij het vergeet. Dan wel met woorden (‘wat hadden we ook al weer afgesproken?’) dan wel met de tekening erbij.

Reageer op artikel:
Verliefd op mama
Sluiten