Verliefdheid, relaties en puberteit: taboe op basisscholen?

redactie 19 jun 2018 Opvoeden

Krijgt jou kind op school les over verliefdheid, relaties en puberteit? Zo ja, is hij een van de weinigen. Want hoewel kinderen veel bezig zijn met deze onderwerpen, blijken veel scholen hier nauwelijks aandacht aan te besteden.

Dit bleek uit onderzoek van Rutgers, kenniscentrum seksualiteit, in samenwerking met het NOS Jeugdjournaal onder 1000 kinderen van 9 tot 12 jaar.. Zo blijkt slechts 25% van de kinderen les te krijgen over seksuele grenzen en slechts 27% over seksuele diversiteit.

Puberteit

In het onderzoek gaven de kinderen onder andere aan dat zij geïnteresseerd zijn in onderwerpen als verliefdheid (73%), veranderingen in de puberteit (52%), voortplanting (50%) en verschillen tussen jongens en meisjes (49%). 57% van de kinderen zegt wel eens verliefd te zijn geweest en 44% heeft ooit verkering gehad. ‘Kinderen komen tegen het einde van de basisschool in de puberteit, worden verliefd en komen in aanraking met seksueel getinte beelden in de media,' legt Coenen uit. “Onderzoek uit 2011 laat zien dat lessen over deze thema’s bijdragen aan de seksuele weerbaarheid van kinderen.”

Praten over…

De helft van de kinderen gaf aan het liefst met hun ouders te praten over onderwerpen als verliefdheid, relaties en de puberteit. School komt op de tweede plaats met 24%. De belangrijkste dingen die zij bespreken zijn:

  • Veranderingen in de puberteit: 49% van de kinderen praat erover met ouders, 33% krijgt er les over en 30% praat er met niemand over.
  • Seksuele grenzen: 59% van de kinderen praat erover met ouders, 25% krijgt er les over en 31% praat er met niemand over.
  • Homoseksualiteit: 57% van de kinderen praat erover met ouders, 27% krijgt er les over en 28% praat er met niemand over.

Ton Coenen concludeert dat er nog teveel kinderen zijn die niet over deze onderwerpen praten en vindt dit zorgelijk; ‘Als ouders er niet met hun kinderen over praten, blijft de school de belangrijkste plek. Wij roepen scholen en ouders op om hier samen mee aan de slag te gaan. Scholen kunnen ouders ondersteunen bij de seksuele opvoeding door bijvoorbeeld ouderavonden te organiseren. Dit onderzoek bevestigt de noodzaak.”’ Sinds 2012 is seksualiteit en seksuele opvoeding opgenomen in de kerndoelen voor het basisonderwijs. Scholen mogen zelf bepalen hoe ze dit invullen.

Antwoorden

Het valt op in het onderzoek dat ouders behoorlijk goed weten wat er speelt bij de seksuele ontwikkeling van hun kind. Toch blijken de kinderen die hier met hun ouders over praten, niet altijd antwoord op hun vragen. 71% van de ouders zegt antwoord te geven op vragen, terwijl maar 52% van de kinderen dit bevestigd.

Week van de Lentekriebels

Van 14 t/m 18 maart 2016 vindt op basisscholen in heel Nederland de Week van de Lentekriebels plaats. Gedurende deze projectweek leren de kinderen van groep 1 t/m 8 over hun lichaam, relaties, omgaan met social media, en over zelfbeeld en seksuele weerbaarheid. Rutgers organiseert de projectweek in samenwerking met de GGD-en. In deze editie staat de rol van ouders centraal. Meer staat op www.weekvandelentekriebels.nl.
 
De resultaten van het onderzoek zijn op maandag 14 maart 2016 uitgebreid te zien in de ochtend- en avondeditie van het NOS Jeugdjournaal: om 8.45 uur en 18.45 uur op NPO Zapp.

Bekijk hier 8 'gênante' vragen van ouders over kinderen en seksualiteit.

Bron: Communicatie Rutgers

Reageer op artikel:
Verliefdheid, relaties en puberteit: taboe op basisscholen?
Sluiten