Jongeren mediavaardig, weinig bewust mediagedrag

Jongeren mediavaardig, weinig bewust mediagedrag

Vmbo-jongeren zijn technisch en creatief vaardig met media, maar overschatten zichzelf en zijn te weinig bewust met hun mediagedrag bezig. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Dialogic in opdracht van Mediawijzer.net onder vmbo-jongeren (12-16 jaar). 

Door het vele gebruik van media heeft een groot deel van de jongeren goede gebruiksvaardigheden en benutten jongeren de kansen die media bieden. Maar als het gaat om onder meer privacy, bronnen controleren, afleiding van schoolwerk of online zoekopdrachten uitvoeren blijkt dat de jongeren meer ondersteuning nodig hebben. Het onderzoek ‘Achter de schermen’ wordt vandaag gepresenteerd tijdens de aftrap van de Week van de Mediawijsheid (23-30 november) in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. PvdA Tweede Kamerlid Tanja Jadnanansing neemt het onderzoek in ontvangst.

Onderzoek ‘Achter de schermen’: mediagebruik en –gedrag vmbo-jongeren

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de jongeren veel media gebruiken waardoor ze er vaardig mee om kunnen gaan. Zo’n 25% van de jongeren maakt meer dan 10 uur per dag gebruik van hun mobiele telefoon. De jongeren internetten gemiddeld 2,8 uur per dag op de computer en 3,5 uur per dag op de mobiele telefoon. YouTube en WhatsApp/Ping zijn de populairste applicaties onder jongeren. Dit leidt tot veel sociale interactie en zelfs 75% van de jongeren heeft wel eens inkomsten gegenereerd door slim mediagebruik.
Ze gaan echter op veel fronten niet bewust genoeg met media om. 80% van de vmbo-jongeren checkt niet de betrouwbaarheid van gebruikte bronnen. 24% is snel afgeleid door divers mediagebruik en 12,5% heeft wel eens online gepest. Scholen en ouders kunnen een belangrijk rol spelen in het verbeteren van bewust omgaan met media.
Zie hier het onderzoek ‘Achter de schermen’

Week van de Mediawijsheid

Kinderen en jongeren groeien op met tv, internet, social media, games en mobieltjes. Jongeren lijken vaak mediawijs maar gebruiken niet altijd alle mogelijkheden en onderschatten hun mediagedrag. Daarom organiseert Mediawijzer.net voor de derde keer de Week van de Mediawijsheid. Een week waarin de mediawijsheid van jongeren tussen de 10-14 jaar centraal staat en de rol die ouders en school daarbij kunnen spelen. De Week van de Mediawijsheid wordt vandaag afgetrapt met de Jongeren Media Battle 2012 voor het voortgezet onderwijs. Het basisonderwijs gaat de hele week aan slag met MediaMasters 2012 en voor ouders staat op dinsdag 27 november de Nationale Ouderavond centraal. Daarnaast organiseren bibliotheken, als ‘Huizen van de Mediawijsheid’, door het hele land diverse activiteiten.

De Nationale Ouderavond

Op dinsdag 27 november organiseert Mediawijzer.net de eerste Nationale Ouderavond in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Deze interactieve avond geeft ouders antwoord op de vraag: Welke invloed hebben sociale media op de leefstijl van jongeren en het gezin? Tijdens de avond worden ouders meegenomen in herkenbare situaties en krijgen ze bruikbare tips van onder andere: Justine Pardoen (Ouders Online), Aaf Brandt Corstius (column), experts en ook is er interactief theater.
Meer informatie: Nationale Ouderavond

Door: | 26-11-2012

Meer artikelen uit ons netwerk


Gerelateerde artikelen

Tips van de redactie