Beweging

Beweging

Van voldoende beweging wordt of blijft je kind fit. Sport is goed voor uithoudingsvermogen, spierkracht, lenigheid, coördinatie én sociale ontwikkeling. Sport en beweging is bovendien leuk en leerzaam en legt de basis voor een latere actieve en sportieve leefstijl.

Tot 18 jaar is het belangrijk je kind twee keer per week aan de conditie te laten werken. Zorg dat ze minstens 1 uur per dag ‘matig intensief’ bewegen: wandelen, fietsen, traplopen, hardlopen, zwemmen, rennen en allerlei spelsporten. Bij de ene activiteit beweeg je intensiever dan bij de andere. Een half uur wandelen kan vervangen worden door een kwartier hardlopen.

Tips om je kind te laten bewegen:

  1. Bij kleine kinderen gaat het om plezier, niet om prestatie
  2. Geef zelf het goede voorbeeld
  3. Kies voor speelgoed dat uw kind uitdaagt te bewegen
  4. Laat kinderen helpen met het huishouden
  5. Doe samen bewegingsspelletjes
  6. Blijf rollen en stoeien met uw kind
  7. Geef kinderen gelegenheid om te spelen
  8. Laat je kind zelf een sport kiezen, maar laat het niet te snel wisselen van sport
  9. Laat je kind het aantal uren tellen dat het beweegt én het aantal dat het achter de computer zit, op school en voor de televisie: vaak een eye-opener
  10. Ga samen naar een sportschool of kijken naar een sportwedstrijd
  11. Let op sportieve activiteiten in de buurt

Welke sport is geschikt?

Laat je kind nadenken over de volgende vragen:

  • Wil ik liever binnen of buiten sporten?
  • Sport ik liever in een team of alleen?
  • Met of zonder een tegenstander?
  • Doe ik het voor de lol of voor de prestatie (competitie)?
  • Vind ik aanraken, duwen en botsen met andere spelers niet erg (lichamelijk contact)?
  • Doe ik liefst iets waarbij ik me moet concentreren, ergens naartoe werken of juist lang moet inspannen (concentratie-, target- of duursport)?
  • Neem klachten van uw kind over de sportvereniging serieus
  • Lees ook het artikel: 'Voor welke sport heeft jouw kind talent?'

Sporten bij slecht weer:

Koud, regen, wind? Dan klinkt die voetbal/hockey/atletiek-training of -wedstrijd misschien niet heel aantrekkelijk voor jou (langs de kant in de regen is vervelend), maar je kind is in beweging en heeft er veel minder last van.
Zes tips om je kind te stimuleren ook bij slecht weer te blijven sporten:

  1. Doe thuis samen een warming-up. Spieren zijn door de kou minder flexibel, waardoor de kans op blessures toeneemt. Dus: goed rekken en strekken.
  2. Geef ze verschillende laagjes sportkleding aan. Het hoeft niet per se dik te zijn. Kies voor thermokleding, dunne fleece en sportregenjack. Die voeren het zweet goed af en werken isolerend. Beter kun je geen katoen gebruiken, dat houdt het zweet vast en natte kleding zorgt voor onderkoeling.
  3. Laat je kind een handdoek en droge kleding meenemen. Verkleden kan in de kleedkamer.
  4. Benadruk niet dat het koud is of dat het regent. Als jij steeds zegt ‘bah, wat een vies weer hè?’ dan neemt je kind dat over.
  5. Zet je kind bij thuiskomst direct onder de douche of in een warm bad.
  6. Beloon ze met lekkere warme chocolademelk of een kop soep. Zo zijn ze snel weer op temperatuur.

Populair binnen Vrije Tijd

Tips van de redactie

Meer artikelen over Beweging