Waarom is havermout hip?

Je kunt geen website over voeding meer bekijken of er staat wel een recept met havermout op. Niet zo gek, want havermout is super gezond en dus ook heel goed om aan je kinderen te geven. Maar wat is havermout nou eigenlijk? En hoe eet je het? Voedingscoach Suzanne Vrij legt het uit.

Wat is havermout?

Havermout wordt gemaakt van de graansoort haver. De haverkorrel wordt door de midden geknipt en geplet waardoor er een fijnere variant ontstaat. Het enige ingrediënt van havermout is dus haver. Veel puurder kan dus niet.

Wat is het verschil met Brinta of andere ontbijtgranen?

Ontbijtgranen worden gemaakt van bijvoorbeeld tarwe (Brinta), gemengde granen (Bambix) of mais (Cornflakes). Haver waar havermout uit gemaakt wordt, heeft onder andere als voordeel dat het langzamer verteert wordt door het lichaam waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Dit zorgt ervoor dat een zogenaamde ‘suikerdip’ uitblijft en je je beter en langer kunt concentreren.

Wat is er zo goed aan havermout?

Behalve het uitblijven van de suikerdip heeft het eten van havermout meer voordelen.

  • Havermout is van nature glutenvrij. Kan je niet goed tegen gluten (coeliaki)? Wel even opletten. Havermout wordt vaak verwerkt in bedrijven waar ook tarwe verwerkt wordt en kan dus toch sporen bevatten. Op de verpakking staat of dit het geval is of dat de havermout echt glutenvrij is.
  • Havermout vult goed en zorgt daardoor voor een voldaan gevoel. Je kind zal daarom minder snel zin hebben in een tussendoortje.
  • De vezels die van nature aanwezig zijn in de havervlokken zorgen voor een beter immuunstysteem. Doordat deze de immuuncellen activeren, wordt je kind minder snel ziek.
  • Havermout werkt productieverhogend bij het geven borstvoeding,.
  • Havermout werkt cholesterol verlagend.
  • Het hoge vezelgehalte draagt ook bij aan een soepele en regelmatige stoelgang. 

Hoe maak je havermout klaar?

Je kan havermout op verschillende manieren maken. Wil je een warm ontbijt? Voeg dan havermout toe aan melk dat kookt. Laat 2 minuten op laag vuur koken en haal dan de pan van het vuur. Laat de pap dan nog 5 minuten staan. Je kunt het daarna eventueel op smaak brengen met honing, kaneel en/of een klontje boter. Ook kun je er blokjes appel en rozijnen aan toevoegen of bijvoorbeeld plakjes banaan en walnoten.

Je kunt er ook voor kiezen een koud ontbijt van 'overnight oats' te maken. Laat de havermout hiervoor een nacht trekken in melk (gewone of plantaardige). Hier kun je ook andere lekkere ingredienten aan toevoegen, zoals zaden en noten, stukjes chocolade enz. Doe er ’s ochtends eventueel nog wat vers fruit door en je hebt een super lekker en gezond ontbijt.

Recepten met havermout

Je kunt met havermout ook andere lekker dingen maken dan ontbijtpap. Hier enkele makkelijke en vooral lekkere recepten.

Tip

Heeft je kind de waterpokken of last van eczeem? Zet hem dan in een bad met havermout. Dit werkt kalmerend op de huid en zorgt ervoor dat waterpokken sneller uitdrogen en verdwijnen.

 

Suzanne Vrij is voedingscoach en woont samen met haar man en drie kinderen in ‘t Gooi. Ze schrijft op haar eigen website en voor JMouders.nl over alles wat met (gezonde) voeding te maken heeft. 

Reageer op artikel:
Waarom is havermout hip?
Sluiten