Wat kan ik vragen tijdens een ouderavond of tienminutengesprek?

antwoord

Veel scholen voeren rond deze tijd de bekende tienminutengesprekken. Tien minuten is erg kort en daarom is het inderdaad verstandig om dit gesprek als ouder goed voor te bereiden.

Jouw zoon zit in groep 2 en je wilt dat hij goed presteert – een goede reden om naar het welzijn van je zoon te informeren. Kinderen die graag naar school gaan en lekker in hun vel zitten, halen het beste uit zichzelf.

Een paar tips voor een goede voorbereiding:

  • Vertel je zoon dat je met de juf gaat praten over hoe het gaat op school. Hoe vindt hij zelf dat het gaat? Is het prettig in de klas, kan hij fijn werken en spelen? Is het buitenspelen leuk? Met wie speelt hij meestal en wat gaat hij dan doen? Zijn de werkjes moeilijk? Welke werkjes vindt hij het leukst en welke het stomst? Is er nog iets wat jij kunt zeggen tegen de juf of iets wat hij erg leuk of erg vervelend vindt? Heeft hij ergens veel last van?
  • Maak een lijstje met vragen voor jezelf. Probeer er echt een vragenlijstje en geen ‘eisen-lijstje’ van te maken. Jij en de leerkracht hebben hetzelfde doel: namelijk dat je kind met plezier naar school gaat en dat eruit gehaald wordt wat erin zit. Heb je een heel lang lijstje, kies dan de zaken die echt van belang zijn! Andere zaken laat je maar even voor wat het is.
  • Vraag aan de juf wat je zoon goed afgaat en wat hij nog lastig vindt. Wanneer de leerkracht een probleem aankaart, probeer dit dan niet te zien als kritiek op jouw zoon maar als een probleem waaraan gewerkt kan worden. Bijvoorbeeld: de juf vertelt dat jouw zoon zich slecht kan concentreren. Reageer niet boos of beledigd. Beter is om te vragen naar oplossingen in de klas. Wat kan de juf doen zodat het beter gaat: een andere plaats, moeilijkere of juist makkelijkere werkjes of een beloningssysteem beginnen? Denk zelf ook na over mogelijke oplossingen: iets vroeger naar bed, goed ontbijten of praten met je zoon (wellicht heeft hij een goede tip; onderschat je kind daarin niet!).
  • Wanneer je van mening bent dat je kind extra zorg nodig heeft – bijvoorbeeld omdat hij dyslectisch is of meer uitdaging kan gebruiken – en de leerkracht reageert niet direct meewerkend, blijf dan rustig en laat je niet verleiden tot een sfeer van eisen stellen en commanderen. Probeer de leerkracht te overtuigen en spreek af dat zij extra alert zal zijn de komende tijd. Maak meteen een afspraak om te evalueren en een nieuw plan te maken.
  • Wanneer je het gevoel hebt dat deze tien minuten echt te kort waren voor een goed gesprek, probeer dan direct een afspraak te maken voor een vervolggesprek. Heb respect voor het feit dat het een ‘tienminutenavond’ is en dat er nog veel ouders zitten te wachten. Een leerkracht zal altijd bereid zijn een belangrijk gesprek op een later tijdstip voort te zetten.
  • Het is goed om – als afsluiting of juist als begin van een gesprek – ook eens een voorbeeld te noemen van iets waar jouw zoon echt van heeft genoten. Zo open je een prettig gesprek of sluit je ermee af. Dit geeft een goede sfeer en zo blijf je bondgenoten: samen in touw voor het beste voor jouw zoon!
Reageer op artikel:
Wat kan ik vragen tijdens een ouderavond of tienminutengesprek?
Sluiten