Welk broodbeleg is het beste voor je kind?

Kaas, hagelslag of worst: weet jij eigenlijk waarmee je de sneetjes brood van je kind het beste kunt beleggen? Het Voedingscentrum geeft inspiratie voor gezonde keuzes voor op brood én verrassende ideeën om mee te variëren!

Gezonde keuzes en variatie zijn ontzettend belangrijk voor kinderen. Hierdoor krijgt je opgroeiende kind niet alleen de voedingsstoffen binnen die hij nodig heeft, maar ook de energie om de hele dag te spelen en te leren.

Broodbeleg kiezen uit de Schijf van Vijf

Op de website van het Voedingscentrum staan genoeg producten binnen én buiten de Schijf van Vijf waarmee je kunt variëren. Houdt je kind niet zo van pindakaas zonder toegevoegd zout of suiker? Dan kun je gemakkelijk kiezen uit ander gezond beleg!

  • Halvarine of margarine uit een kuipje op elke boterham
  • Hummus zonder zout
  • Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer of banaan
  • Hartig mager beleg, zoals 20+ en 30+ kaas, hüttenkäse of ei
  • Vis, zoals haring, makreel of zalm

Broodbeleg kiezen buiten de Schijf van Vijf

Natuurlijk heeft je kind ook weleens zin in een lekker broodje appelstroop of hagelslag. Gelukkig kan dat ook gewoon! Je kunt één boterham per dag beleggen met broodbeleg dat niet in de Schijf van Vijf staat.

  • Zoet: appelstroop, halvajam, honing, vruchtenhagel of hagelslag
  • Salades voor op brood, zoals komkommersalade of farmersalade
  • Vegetarische smeerworst, kipfilet, magere knakworst of ham

Wil je nog meer ideeën en/of informatie? Kijk dan op de website van het Voedingscentrum voor meer inspiratie voor gezond broodbeleg voor je kind.

Reageer op artikel:
Welk broodbeleg is het beste voor je kind?
Sluiten