Woordenschat en laat leren spreken

redactie 21 jun 2018 Groepen 1-8

antwoord

Nathalie van Thiel, leerkracht en J/M schoolcoach:
Kinderen leren de eerste vier jaar van hun leven al een enorme schat aan woorden. We maken onderscheid tussen de passieve woordenschat (de woorden die het kind verstaat en begrijpt, maar nog niet zelf gebruikt) en de actieve woordenschat (woorden die het kind begrijpt en ook zelf gebruikt) Het feit dat jullie dochter niet heel vroeg is gaan praten, wil niet bij voorbaat zeggen dat zij een kleine woordenschat heeft. Praten is een motorische vaardigheid. Het verschilt per kind wanneer het begint met praten. Net als met leren lopen. Wanneer een kind pas laat begint te lopen wil dat niet zeggen dat hij een motorische achterstand heeft.

Uit de uitslag van de Cito blijkt dat je dochter niet op niveau is wat betreft woordenschat. Nu hecht ik niet heel veel waarde aan toetsen voor kleuters, in jullie geval bevestigt de toets de zorg die jullie al hadden. Een begrijpelijke reden om te onderzoeken of je er iets aan kunt doen.

Een logopedist kan het ‘semantisch vermogen’ van je dochter testen, oefenen en verbeteren. Dat wil zeggen dat er geoefend wordt met de betekenissen van woorden, bijvoorbeeld door middel van lees- en vertelopdrachten en het tonen van afbeeldingen. De leerkracht van je dochter kan je in contact brengen met de logopedist met wie de school samenwerkt.

Als ouder kun je echter ook al veel zelf doen:

  • Lees samen prentenboeken. Veel lezen en voorlezen is enorm belangrijk voor een goede taal- en woordenschatontwikkeling.
  • Liedjes zingen: door middel van liedjes leren kinderen erg veel woorden. Vraag maar eens welke liedjes ze in de klas leert of zing samen K3 als ze daarvan houdt.
  • Een talige omgeving stimuleert je kind tot het uitbreiden van de passieve en actieve woordenschat. Praat veel met je dochter.
  • Vraag op school aan welke thema’s er gewerkt wordt en sluit hierbij aan. Een kind moet een begrip vaak en in verschillende situaties tegenkomen om het te kunnen onthouden.
  • Kinderprogramma’s zoals ‘Het zandkasteel’ en ‘KRO’s kindertijd’ zijn heel geschikt voor kinderen. Ik wil je niet aansporen om je kind veel achter de tv te zetten, maar deze programma’s kunnen echt een aanvulling zijn in het taalaanbod voor jonge kinderen. KRO’s kindertijd heeft ook een site die leuk is voor jonge kinderen. Of kijk eens op www.zappelin.nl. Op deze sites vindt je kind leuke spelletjes of verhalen om naar te luisteren.

Door je bewust te zijn van het feit dat je dochter tweetalig wordt opgevoed en zij best wat extra’s kan gebruiken wat betreft taalaanbod, ben je al goed bezig. Maak je niet te veel zorgen, want de meeste kinderen die naast Nederlands een tweede taal krijgen aangeboden, redden het best! Ga gezellig samen aan de slag met liedjes en verhaaltjes.

Reageer op artikel:
Woordenschat en laat leren spreken
Sluiten