Zo houd jij je kind gezond in deze digitale wereld (deel 1)

redactie 19 jun 2018 Mediagebruik

Door: Soraya Vogelaar

In een rapport van het Global Wellness Institute genaamd: Wellness in the Age of the Smartphone, wordt uiteengezet op welke manieren ouders hun kinderen gezond kunnen opvoeden in dit digitale tijdperk. De auteurs van het rapport zijn hoofdonderzoekers uit de medische, economische en technologische wereld. Zij komen tot de conclusie dat de moderne technologie een negatieve impact heeft op het slaappatroon, gewicht, relaties, mentale gezondheid en productiviteit. Aan de hand van deze onderzoeken hebben ze een aantal richtlijnen opgesteld. Dit is het eerste deel met richtlijnen om je kind gezond te houden in deze digitale wereld. 

Zo stelt Dokter Amit Sood, directeur van het mind-Body Medicine Program bij Mayo Clinic, in het rapport: ‘De drie organen in het lichaam die de meeste schade ondervinden aan technologie zijn onze hersenen, onze ogen en ons hart.’ 

Aan de hand van onderzoeken zijn de volgende richtlijnen opgesteld. Deze zijn opgesteld om de negatieve effecten zoveel mogelijk te beperken voor kinderen en jongeren die nu opgroeien met beeldschermen en smartphones. 

1. Beperk de tijd die je kind starend naar een scherm doorbrengt
Tegenwoordig is het vrijwel onmogelijk om je kind zonder mobiel of andere digitale middelen op te voeden. Tenslotte zullen ze het ook op school en voor carrièremogelijkheden op latere leeftijd nodig hebben. Stel regels op over hoelang je kind mag staren naar zijn of haar mobieltje. Kies er bijvoorbeeld voor om vanaf etenstijd de rest van de avond mobiel vrij te houden. Zo creëer jij een balans tussen de tijd die je kind in de online wereld en de echte wereld doorbrengt. Op deze wijze ontstaat er een gezonde balans tussen berichten sturen en echt, menselijk contact. 

LEES OOK: Vooral Nederlandse jongeren nonchalant op internet

2. Stimuleer fysiek bewegen
Uit de onderzoeken komt naar voren dat overmatig beeldschermgebruik bijdraagt aan inactiviteit en obesitas bij kinderen en jongvolwassenen. Kinderen spelen door alle games en technologieën minder buiten en bewegen minder. Volgens de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad uit 2017, zouden kinderen dagelijks minstens een uur matig intensief moeten bewegen. Maak voldoende bewegen weer een onderdeel van het dagelijks leven van je kind. Bijvoorbeeld door je kind te laten sporten of met de fiets naar school te laten gaan. 

3. Houd de mentale gezondheid in de gaten
De onderzoekers hebben een verband gelegd tussen de groei van social media en het groeiende aantal gevallen van depressies, angsten en zelfs zelfmoord. Het is dus ook goed om naast de fysieke gezondheid, ook de mentale gezondheid van je kind in de gaten te houden. Op deze manieren kun je angsten bij je kind herkennen. Let op: neem bij twijfel altijd contact op met je (huis)arts. Je huisarts kan een deskundige inschatting maken en je kind eventueel laten doorverwijzen naar een psycholoog.

Dit was het eerste deel van tips en richtlijnen. Klik hier om deel 2 te lezen en klik hier voor deel 3.

Bron: Global Wellness Institute – Wellness in the Age of Smartphones, Gezondheidsraad

Reageer op artikel:
Zo houd jij je kind gezond in deze digitale wereld (deel 1)
Sluiten