Zo houd jij je kind gezond in deze digitale wereld (deel 2)

redactie 19 jun 2018 Mediagebruik

Door: Soraya Vogelaar

In een rapport van het Global Wellness Institute genaamd: Wellness in the Age of the Smartphone, wordt uiteengezet op welke manieren ouders hun kinderen gezond kunnen opvoeden in dit digitale tijdperk. De auteurs van het rapport zijn hoofdonderzoekers uit de medische, economische en technologische wereld. Zij komen tot de conclusie dat de moderne technologie een negatieve impact heeft op het slaappatroon, gewicht, relaties, mentale gezondheid en productiviteit. Aan de hand van deze onderzoeken hebben ze een aantal richtlijnen opgesteld. Dit is het tweede deel met richtlijnen om je kind gezond te houden in deze digitale wereld.  

Zo stelt Dokter Amit Sood, directeur van het mind-Body Medicine Program bij Mayo Clinic, in het rapport: ‘De drie organen in het lichaam die de meeste schade ondervinden aan technologie zijn onze hersenen, onze ogen en ons hart.’ 

Aan de hand van onderzoeken zijn de volgende richtlijnen opgesteld. Deze zijn opgesteld om de negatieve effecten zoveel mogelijk te beperken voor kinderen en jongeren die nu opgroeien met beeldschermen en smartphones. 

4. Oefen samen het verminderen van stress
Kinderen staan door hun mobieltje constant in contact met anderen en ze zijn altijd bereikbaar. Bij kinderen en adolescenten wordt in het rapport een verband gezien tussen het veelvuldig gebruiken van social media en een verminderd gevoel van zelfvertrouwen en psychologische spanningen. Dit zorgt in het geval van volwassenen al voor stress, maar kan voor kinderen net zoveel druk opleggen. Kinderen en jongeren zijn bovendien ook gevoeliger voor groepsdruk en vergelijken zichzelf al snel met anderen. Als ouder kun je dit gevoel van druk verminderen door je kind ontspanningstechnieken te leren. Denk hierbij aan mindfullness-oefeningen en yoga. Maar je kunt dit ook afstemmen op het karakter van je kind. Welke dingen doet hij of zij graag die zorgen voor plezier en ontspanning ( en die niets met beeldschermen te maken hebben)?

LEES OOK: Kind met smartphone in bed? Niet doen!

5. Stimuleer vriendschappen met leeftijdsgenoten
Uit de onderzoeken blijkt dat de eenzaamheid het grootst is bij jongvolwassenen in de leeftijd van 18 tot 34 jaar oud, in plaats van ouderen. Terwijl het door social media lijkt alsof we meer in contact staan met anderen. Ook al ligt de leeftijdsgroep ouder dan kinderen en tieners, voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Immers, als een kind nu minder sociale vaardigheden in het echte leven leert toe te passen, wordt dit mogelijk ook op latere leeftijd lastiger. Eenzaamheid heeft volgens de onderzoekers een cruciale invloed op de gezondheid van kinderen. Zorg voor meer face-to-face sociale interactie in het echte leven van je kind. Laat hem of haar deelnemen aan activiteiten met leeftijdsgenoten.

6.  Regels voor het slapen
Naar een mobiel of ander scherm staren voor het slapengaan, is funest voor de nachtrust. Door het blauwe licht blijven de hersenen alert. Stel regels op die je met hele gezin kunt volgen, zodat er in ieder geval een uur voor bedtijd niet meer naar een scherm gekeken wordt. Leg de mobieltjes ’s avonds in een andere kamer. Het is een drastische maatregel, maar wel van belang als je wilt dat je kind voldoende, en kwalitatief goede slaap krijgt. Verder zijn er ook handige apps en instellingen die blauw licht filteren op laptops en mobieltjes. Zelfs als je kind dan toch voor het slapen op z'n mobiel gluurt, wordt het blauwe licht weggefilterd.

7. Ga in gesprek over afleiding en (verkeers)veiligheid
Appen op de fiets is net zo gevaarlijk als fietsen met een koptelefoon met muziek op, of appen achter het stuur. Het zit 'm erin dat we nu eenmaal gauw afgeleid zijn en niet meer honderd procent alert zijn op de rest van het verkeer. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur komt dit jaar met een voorstel om appen op de fiets te verbieden. Als dit wetsvoorstel aangenomen wordt, kan het verbod vanaf 2020 ingaan. Tot die tijd is het in ieder geval verstandig om je kind op de gevaren te wijzen. 
Daarnaast bestaat er ook nog afleiding op school of bij het huiswerk maken. Sommige scholen hebben hier regels voor zoals het verbieden van mobieltjes in het klaslokaal of het organiseren van een speciale smartphone vrije dag. Je kunt hier eigen versies van toepassen in het huishouden. Maar het is nog belangrijker om je kind er bewust van te maken dat al die notificaties en berichten zorgen voor afleiding.

Dit was het tweede deel met tips en richtlijnen. Klik hier om deel 1 terug te lezen. en klik hier om deel 3 te lezen.

Bron: Global Wellness Institute- Wellness in the Age of Smartphones

Reageer op artikel:
Zo houd jij je kind gezond in deze digitale wereld (deel 2)
Sluiten