Zo houd jij je kind gezond in deze digitale wereld (deel 3)

redactie 19 jun 2018 Mediagebruik

Door: Soraya Vogelaar

In een rapport van het Global Wellness Institute genaamd: Wellness in the Age of the Smartphone, wordt uiteengezet op welke manieren ouders hun kinderen gezond kunnen opvoeden in dit digitale tijdperk. De auteurs van het rapport zijn hoofdonderzoekers uit de medische, economische en technologische wereld. Zij komen tot de conclusie dat de moderne technologie een negatieve impact heeft op het slaappatroon, gewicht, relaties, mentale gezondheid en productiviteit. Aan de hand van deze onderzoeken hebben ze een aantal richtlijnen opgesteld. Dit is het derde – en laatste – deel met richtlijnen om je kind gezond te houden in deze digitale wereld. 

Zo stelt Dokter Amit Sood, directeur van het mind-Body Medicine Program bij Mayo Clinic, in het rapport: ‘De drie organen in het lichaam die de meeste schade ondervinden aan technologie zijn onze hersenen, onze ogen en ons hart.’ 

Aan de hand van onderzoeken zijn de volgende richtlijnen opgesteld. Deze zijn opgesteld om de negatieve effecten zoveel mogelijk te beperken voor kinderen en jongeren die nu opgroeien met beeldschermen en smartphones. 

8. Bespreek het verschil tussen productiviteit en technologie
Uit onderzoek van het Global Wellness rapport wordt gesuggereerd dat technologische ontwikkelingen niet per se geleid hebben tot meer productiviteit. De productiviteit in de meeste landen is afgenomen met de komst en verdere ontwikkeling van smartphones. De moderne technologie maakt ons leven in bepaalde opzichten makkelijker. Het is vooral een aanvulling op ons dagelijks leven. Maar volgens de onderzoekers draagt het niet bij aan onze productiviteit, het staat het eerder in de weg doordat het zorgt voor afleiding.  Je kunt de productiviteit alsnog bij je kind stimuleren door samen doelen te stellen. En je kind te motiveren om hieraan te werken.  Maak bijvoorbeeld samen een doelenkalender met doelen per dag, week en maand. Zo houden jullie het overzicht.

LEES OOK: Social media slecht voor zelfvertrouwen kind

9. Leg de ethische en morele kanten uit
Online zijn er net zoveel gevaren en obstakels als offline. Het is online moeilijker om je kind hier altijd tegen te beschermen. Je kunt niet altijd precies zien wat hij of zij online doet. Geef  je kind duidelijke richtlijnen over wat er wel of niet online gedeeld mag worden. Denk hierbij aan privégegevens, contactgegevens, wachtwoorden maar bijvoorbeeld ook aan foto's. Daarnaast zijn er ook nog sociale aspecten, zoals online pesten. Maak je kind bewust van dit soort situaties. Geef ook aan dat de fout niet per se bij hem of haar hoeft te liggen als er wel iets gebeurt. En dat er met jou open over praten, altijd de beste oplossing is. Zo ontstaat er een vertrouwensband en open dialoog, waarbij je kind zich niet bezwaard voelt om het te vertellen als hij te maken heeft met ongewenst gedrag online.  Lees hier hoe je online pesten aan kunt pakken.

10. Moedig de dingen aan waar we als mensen energie van krijgen
Door alle technologieën en social media, wordt er steeds minder contact gemaakt in de echte wereld. In gesprek gaan met een vreemde die naast ons zit? Het gebeurt minder. De kans is groter – zeker bij jongeren en kinderen – dat ze druk bezig zijn met hun mobiel.  Moedig je kind aan om (buiten) te spelen, te creëren, nieuwsgierig te zijn en te dromen.

Dit was het derde deel met tips en richtlijnen. Klik hier om deel 1 terug te lezen en klik hier om deel 2 te lezen.

Bron: Global Wellness Institute – Wellness in the Age of Smartphones

Reageer op artikel:
Zo houd jij je kind gezond in deze digitale wereld (deel 3)
Sluiten