Zo ziet de nieuwe Schijf van Vijf eruit

Er is een nieuwe Schijf van Vijf ontwikkelt door het Voedingscentrum aan de hand van richtlijnen van de Gezondheidsraad. Moeten wij onze kinderen nu heel andere dingen te eten geven of valt het mee?

Een flink aantal dingen op de Schijf van Vijf is hetzelfde gebleven of slechts een beetje aangepast. Zo moeten we nu 250 gram groente eten, maar 50 gram meer dan in de vorige Schijf van Vijf. Vette vis, zoals zalm of tonijn, mag nog maar een keer per week in plaats van twee keer. Zuivel mag dagelijks en kies het liefst voor volkoren graanproducten is nog steeds het devies. Voor zout en frisdrank geldt nog steeds: met mate.

Nieuw

De belangrijkste veranderingen zijn dat er wordt geadviseerd om meer peulvruchten te eten en te minderen met het eten (rood) vlees. Ook wordt er geadviseerd dagelijks 25 gram ongezouten noten te eten. Een tussendoortje dat steeds meer ouders al aan hun kinderen geven.

Vruchtensap is verdwenen uit de Schijf van Vijf. Eerder werd een glas vruchtensap nog aangeraden om de fruitconsumptie te verhogen, maar in de nieuwe Schijf van Vijf wordt het eten van fruit als gezonder gezien dan het drinken van sap. Er wordt nu aangeraden om drie kopjes groene of zwarte thee per dag te drinken.

Het Voedingscentrum adviseert verder voor onbewerkte producten te kiezen omdat deze volgens hen in het algemeen gezonder zijn dan bewerkte producten die vaak meer suiker, zout of verzadigd vet bevatten.

Vetten

Het voedingscentrum adviseert ouders zoveel mogelijk zachte vetten zoals margarine en halvarine en plantaardig olie te gebruiken in plaats van (room)boter.  Niet alleen bevatten plantaardige producten essentiële vetten, ze bevatten ook belangrijke vitamines, zoals vitamine E, dat zorgt voor de bescherming van lichaamscellen. Daarnaast worden vitamines A en D toegevoegd aan alle margarine en halvarineproducten. Zo draagt vitamine A bij aan het gezichtsvermogen, een normale werking van het immuunsysteem en is het belangrijk voor de huid.

Eén op de drie kinderen heeft een vitamine D tekort, zo blijkt uit onderzoek. Kinderen die regelmatig margarineproducten eten, hebben hier minder vaak last van. Margarine en halvarine zorgen namelijk voor ongeveer 35 procent aan totale vitamine D uit de voeding. Vitamine D draagt bij aan gezonde botten, tanden en een immuunsysteem.

Smokkelen

Snoep, snacks, koeken, vleeswaren en zoet broodbeleg staan niet op de Schijf, maar mogen van het Voedingscentrum best af en toe gegeten worden. Ze gaan hierbij uit van drie tot vijf keer per dag iets kleins (hagelslag op het brood, sausje bij het eten), en maximaal drie keer per week een grotere snack (croissantje, mini-zakje chips, stukje taart).

Kritiek

Niet iedereen is blij met de Schijf van Vijf eens. Zo vindt Natuur & Milieu dat het Voedingscentrum te weinig aandacht heeft besteed aan klimaatverandering en het welzijn van dieren. ,”Als je zo'n schijf uitbrengt moet je niet alleen consumenten de gezonde kant opsturen, maar ook zorgen dat de aarde en dieren gezond blijven. Dat betekent minder vlees en zuivel, en meer groente, bonen, peulvruchten en vegaburgers.''

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel vindt het jammer dat groente conserven en smoothies op de lijst van 'niet-Schijf van Vijf' producten staan. “Deze producten zijn voor veel mensen juist een makkelijke manier om de groenteconsumptie te vergroten. Zeker nu het zoutgehalte in groente conserven drastisch is verlaagd.”

Er zijn ook voedingsdeskundigen die het jammer vinden dat het Voedingscentrum vooral oog heeft voor alledaagse voedingsmiddelen. Waar zijn bijvoorbeeld de zaden, noten, kiemen, kefir, algen en onbekendere granen zoals spelt, vragen zij zich af. Tijd voor weer een nieuwe Schijf van Vijf?

 

Bron: AD.nl

Reageer op artikel:
Zo ziet de nieuwe Schijf van Vijf eruit
Sluiten