Sofie Vissers
Sofie Vissers School 9 aug 2025
Leestijd: 3 minuten

Column meester Bart (42): ‘Hoe kinderen in de zomervakantie alle lesstof lijken te vergeten’

Meester Bart (42) is basisschoolmeester van groep 4. Hij staat al vijftien jaar voor de klas, waarvan zes jaar op deze basisschool. Dat betekent: tien jaar toetsen, knutselwerkjes en gesprekken ouders. Bart heeft met de meeste ouders een goede verstandhouding, maar zoals overal zitten er weleens rotte appels tussen. Bart deelt met ons zijn grootste opvallendheden in de klas met ouders. “Met een knipoog natuurlijk, want ik wil ouders vooral laten inzien wat wij tegenkomen. En misschien steken ze er nog wat van op!” Deze week gaat het over loslaten tijdens de zomervakantie.

Door Meester Bart

“De eerste schooldag na de zomervakantie is altijd weer wennen. 28 gebruinde kinderen met hun hoofd nog vol zeewind, waterparken en schermtijd.. Ik sta daar ook, fris en uitgeslapen, klaar om ze weer op te vangen in groep 4. Klaar om ze langzaam maar zeker terug te brengen in het ritme van het schoolleven.

Maar jongens, wat vergeten kinderen veel in die zes weken. Tafelsommen? Foetsie. Schrijven? Alsof ze het potlood voor het eerst vasthouden. Jas ophangen? Blijkbaar een compleet nieuw concept. Sommige kinderen moeten zelfs weer wennen aan zitten op een stoel.

Loslaten

En dat is helemaal niet erg. Sterker nog: het is normaal. De zomervakantie is er om los te laten. Om even níet te presteren, te plannen en te moeten. En dat geldt ook voor wat we ‘vergeten’. Kinderen zijn geen harde schijf waar je informatie op opslaat die er altijd maar in blijft zitten. Ze zijn mensen, met een brein dat ook rust en ruimte nodig heeft.

Want vlak voor die eerste schooldag komen ze weer: de bezorgde berichtjes. “Bart, zou je nog even wat extra tafeloefeningen kunnen geven aan Sam?” Of: “We hebben zo veel vakantie gehad, ik ben bang dat ze alles is kwijtgeraakt.” Lief bedoeld. Maar laat me jullie geruststellen, alle kinderen zijn een beetje kwijt wat ze geleerd hebben. En het komt goed.

Wat kun je als ouder wél doen?

Als je je kind een beetje wilt helpen om straks niet helemaal blanco het klaslokaal binnen te stappen, dan zijn hier een paar simpele, laagdrempelige tips:

  • Laat lezen gewoon onderdeel blijven van de dag. Geen werkboekjes, maar laat je kind een strip lezen, een recept opzoeken, een verkeersbord ‘lezen’ onderweg. Alles telt.
  • Speel met rekenen. Laat ze afrekenen bij de ijssalon, tellen hoeveel kilometer jullie rijden, of op vakantie de klok lezen (“hoe laat is het nu in Frankrijk?”).
  • Praat samen. Over gevoelens, over plannen maken, over wat je morgen gaat doen. Taal ontwikkelen kinderen ook door gesprekken.
  • Stimuleer zelf doen. Laat je kind de koffers pakken, zelf zijn spullen opruimen, kaartjes bestellen. Zelfredzaamheid is óók leerzaam.
  • En bovenal: laat ze spelen. Vrij spelen, zonder structuur. Daar groeit hun creativiteit van, en uiteindelijk ook hun leervermogen.

Terug in het ritme

Wat helpt voor een soepele overgang? Bouw de laatste vakantiedagen weer wat structuur in. Vroeger naar bed, een keer op tijd opstaan, misschien alvast de broodtrommel weer in gebruik nemen. Dan wordt die eerste schooldag geen cultuurschok, maar een herkenbare stap terug in het ritme.

Ik gun kinderen die zes weken loslaten. Dat ze zich vervelen, vieze voeten krijgen, hutten bouwen, ruzie maken met hun broer en zus en leren hoe je je verveelt zónder tablet. En daarna ben ik er weer. Met genoeg geduld om nog even te helpen met het terugvinden van de tafels van 5. Maar alsjeblieft geen paniek, ze vergeten veel, maar ze leren nóg meer. Juist als ze de ruimte krijgen om kind te zijn.”

Meer lezen over Meester Bart?

Leesvoer over liefdevol ouderschap

Wil je meer lezen over liefdevol en bewust ouderschap? Lees dan de volgende boeken:

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Ieder weekend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je weekend goed met onze mooiste verhalen.