Ouderschap

redactie 19 jun 2018 Ouders

antwoord

Het klinkt alsof hij de dag moeilijk kan loslaten en moeite heeft zijn denken uit te zetten. 
Een goede basis hiervoor is: 

  • duidelijke en rustige overgang van dag naar nacht (waken naar slapen)
  • een vast slaapritueel, waarbij een kind meedenkt over de invulling (hoe kun jij lekker slapen?)
  • ideetjes om ‘uit je hoofd’ te komen: nog even lezen, muziekje luisteren, aan leuke dingen denken enzovoort. 

Het lijkt erop dat jullie dit al doen. Sommige kinderen hebben extra moeite om hun gedachten stop te zetten en zich over te geven aan het slapen. En het lastige is dat, net als bij volwassenen, het nog moeilijker wordt als er een patroon ontstaat waarbij je kind op voorhand al bang is dat slapen niet gaat lukken. 

Wat kan nog meer helpen:

  • Probeer het niet te groot te maken. Spreek je vertrouwen uit (en voel het ook) dat het hem gaat lukken om lekker in te slapen. Blijf er bij het naar bed gaan niet te veel bij stilstaan, dat werkt alleen maar averechts.
  • Ontspanningsoefeningen kunnen ook helpen. Daarmee ga je van je hoofd (denken) naar je lichaam (voelen en ontspannen). Kindermassage kan helpen, net als iemand die hem ontspanningsoefeningen aanleert. J/M heeft een online cursus kindermassage ontwikkeld, waar veel ouders baat bij hebben.
  • Bij veel kinderen helpt het als je de dag letterlijk afsluit. Het mapje ‘dag’ moet in hun hoofd echt worden gesloten. Bijvoorbeeld door alles waaraan hij nog denkt voor het slapen gaan voor hem op te schrijven en op losse blaadjes in een ‘dag’-doos te stoppen. Daarna zou hij uit een vergelijkbare ‘nacht/slapen’-doos een briefje kunnen trekken (bijvoorbeeld: weltrusten, droom lekker, slaapliedje, klein versje enzovoort) 
  • Dit klinkt simpel, maar het daadwerkelijk afsluiten van de gedachten in je hoofd kan kinderen helpen. Je kunt dit ook met woorden doen. ‘Oké, het is nu avond, we hebben samen nog besproken wat in je hoofd zit, nu is het denken klaar. Afgelopen, de dag is ten einde we gaan slapen. Morgen gaan we weer nadenken en plannen maken.’ Je kunt er zelfs een groot ‘klaar-gebaar’ bij maken, bijvoorbeeld met je handen in de vorm van een kruis. 
  • Soms kan melatonine helpen om in te slapen. Overleg eens met je huisarts of hij dat in zijn geval een goed idee vindt. 
  • Ik heb ook goede ervaringen met energetische therapie (kijk bijvoorbeeld op de site van Layla van Oppen).
Reageer op artikel:
Ouderschap
Sluiten