Laurien Bleeker
Laurien Bleeker Tiener Vandaag
Leestijd: 3 minuten

Docent Waldo Janssen steunt zijn examenleerlingen op deze bijzondere manier

Het centraal schriftelijk examen betekent voor veel leerlingen de afsluiting van hun middelbareschooltijd. Het is hét moment waarop jaren van leren, ploeteren en groeien samenkomen in eindtoetsen die meetellen voor het diploma. De combinatie van prestatiedruk, onzekerheid over de toekomst en vermoeidheid door maandenlange voorbereiding kan zorgen voor stress, concentratieproblemen en faalangst.

Juist in die periode maken kleine gebaren van steun het verschil, zoals docent Waldo Janssen op het Coenecoop College voor zijn mentorleerlingen doet met examensteentjes.

Een steentje voor elke leerling

Al een paar jaar maakt Waldo examensteentjes voor zijn mentorleerlingen. Ook nu weer, in de weken waarin de examenleerlingen zich vastbijten in het centraal schriftelijk eindexamen. In de loop van het schooljaar verzamelt hij de stenen. Gewoon, onderweg, op momenten dat ze toevallig zijn pad kruisen.

De meivakantie is voor hem hét moment om de verfkwasten erbij te pakken: “Terwijl mijn mentorleerlingen (hopelijk) hard aan het leren zijn, is dit mijn manier om ze te laten weten dat ik aan hen gedacht heb en dat ik ook tijdens de examens aan ze denk.”

Bedenk je voor elke leerling een speciaal patroon?

De kleuren en patronen kiest hij niet van tevoren. Ze ontstaan gaandeweg. De steen ‘vertelt’ hem welke kleur of welk patroon waar moet komen. “Soms zie ik een lijn op de steen die aangeeft om daar met een kleur te stoppen, soms bedenk ik zelf iets wat ik er wel mooi op zou vinden.”

De verf – gewone plakkaatverf – werkt niet altijd mee. De ene steen zuigt alles op, de andere lijkt het juist af te stoten. Maar precies dat maakt het interessant. Geen steen is hetzelfde, net zoals geen leerling hetzelfde is. “En zo maak ik voor mijn hele mentorklas, voor iedere leerling (en dit jaar nog eentje extra voor een oud-mentorleerling van mijn vorige school) een steen.”

Een bescheiden rots in de branding

“Ik zorg ervoor dat bij hun eerste examen hun steentje klaar ligt op hun tafel, met een briefje erbij om het idee erachter uit te leggen en ze nog even succes te wensen”. In de brief staat onder andere te lezen: De steen symboliseert ten eerste wat ik voor jou zou willen zijn als je het even niet meer ziet zitten tijdens een examen: een rots in de branding, maar dan zonder water en een vrij bescheiden rotsje.”

De steen brengt geluk en wijsheid en de vrolijke kleuren geven de leerling moed. Waldo schrijft zelfs in de brief dat leerlingen de steen om hulp kunnen vragen. Niet dat dat echt werkt, zo legt hij uit: “Een steen is maar een steen. De wijsheid en kennis zit allang in jou. Ik weet dat jij het kunt en heb een rotsvast vertrouwen in je! Jij rockt al deze examens, want je bent nu eenmaal steengoed!”

Examenleerlingen steentje
Bron: eigen beeld

Het is dus vooral een steentje, eh steuntje in de rug?

“Ja, en sommige leerlingen koesteren hun steen. Anderen stoppen hem plichtmatig in hun tas, en er zijn er die hem dezelfde dag nog kwijtraken. Dat is allemaal goed, vindt hij. Iedereen doet ermee wat hij of zij wil. Het is hún examen. Hún steen.

Terwijl hij schildert, denkt hij soms: het beschilderen van die stenen en het begeleiden van leerlingen… daar zit eigenlijk niet zo veel verschil tussen. Je werkt met wat je krijgt, soms loopt het stroef, soms juist soepel. Soms weet je precies wat je moet doen, soms moet je afwachten. De beeldspraak is eindeloos. Maar hoe dan ook: Waldo heeft zijn steentje bijgedragen.”

Reactie van een van zijn leerlingen

Waldo kan zelf niet aanwezig zijn bij de examens, daarom ziet hij niet de reacties van de leerlingen op zijn examensteentjes. Wel deelt hij een bericht van een van de leerlingen dat hij kreeg waarin staat dat de leerling hem bedankt voor de steen en de lieve brief. Het heeft de leerling er doorheen gesleept die dag, al vroeg diegene zichzelf wel even af wat de bedoeling van de steen was. Uiteindelijk, zo zegt de leerling, was die stiekem heel blij ermee.

Pubercoach Femke Wester: Examentips voor ouders en leerlingen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Ieder weekend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je weekend goed met onze mooiste verhalen.