Gezond snacken na school met een “Monkey Platter”

Als je kinderen uit school komen hebben ze waarschijnlijk trek. Een snoepje of koekje is dan snel gegeven. Maar een veel leuker én gezonder alternatief is een Monkey Platter. Makkelijk, snel, gezond én ook nog eens een feestje op tafel. Wat wil je nog meer?

Vind je het lastig om je kind gezond te laten snacken, en zwicht je toch altijd weer voor de suikerrijke caloriebommetjes? Dan is een Monkey Platter écht het proberen waard!

De Monkey Platter

De Monkey Platter is een groot bord, vaak met verschillende vakjes waarop allemaal verschillende soorten eten liggen. Variërend van groente en fruit, tot noten en kaas. Het idee is dat je kind doordat het zelf kan kiezen van zo’n leuke schaal, beter en gezonder eet dan wanneer jij hem geen keuze geeft.

Bovendien zorgt een Monkey Platter ook nog eens voor een gezellig momentje aan tafel met het hele gezin. Kopje thee erbij en je kunt even heerlijk na praten over de schooldag!

Wat leg je erop?

En dan komt de grote vraag: Wat leg ik erop? Eigenlijk kan dat van alles zijn. Maar liever natuurlijk geen snoep of koek. Heb je wat extra inspiratie nodig? Hieronder een lijstje met heerlijke ideeën die van jouw Monkey Platter een écht feestje maken!

  • Fruit (stukjes appel, peer, mango, mandarijn, druiven, bessen, aardbeien en ga zo maar door)
  • Rauwkost (tomaatjes, komkommer, paprika, wortel, bleekselderij, avocado)
  • Blokjes kaas (of plakjes natuurlijk)
  • Stukjes biologische (of vegetarische) worst
  • Ongezouten noten (cashewnoten, amandelen, walnoten enzovoorts)
  • Gestoomde groenten met nog wat bite (broccoli en bloemkool bijvoorbeeld)
  • Gekookt ei
  • Rozijnen en ander gedroogd fruit zoals gedroogde abrikozen
  • Gezonde yoghurt dip voor bij rauwkost
  • Zuurdesembrood met olijfolie
  • Olijven
  • Augurk
  • Zonnebloempitten of pijnboompitten
  • Appelchips of bananenchips
  • Bananenbrood
  • Stukjes rijstwafels

Lees ook:

Reageer op artikel:
Gezond snacken na school met een “Monkey Platter”
Sluiten