Sinds augustus heeft jouw kind het wettelijke recht om gehoord te worden op school
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.jmouders.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FMarieke-Ligtenberg-e1755770257252.jpg)
Wist je dat jouw kind sinds kort een wettelijk recht heeft om gehoord te worden op school? Sinds 1 augustus 2025 hebben kinderen officieel hoorrecht. Dat betekent dat zij bij gesprekken over hun ontwikkelingsperspectief niet langer langs de zijlijn staan, maar zelf een stem hebben.
In dit artikel legt onderwijsexpert Marieke Ligtenberg uit wat dit inhoudt en waarom dit zoveel verschil
kan maken.
Wat is een ontwikkelingsperspectief (OPP)?
Marieke: “Als jouw zoon of dochter extra ondersteuning of hulp nodig heeft, dan maakt de school een ontwikkelingsperspectief (OPP). In dat plan staat welke doelen er zijn en hoe de school daarbij gaat helpen. Bij de gesprekken zitten meestal de ouders, de leerkracht, de intern begeleider en iemand van het samenwerkingsverband aan tafel.
Tot nu toe zat het kind daar vaak niet bij, of hoorde het pas achteraf wat er was afgesproken. Vanaf dit schooljaar is dat anders: kinderen hebben nu het recht om actief gehoord te worden.
Wat is het hoorrecht?
Hoorrecht betekent dat kinderen bij het opstellen, evalueren en bijstellen van hun OPP actief hun stem mogen laten horen. Ze mogen vertellen wat ze ervaren, lastig vinden en belangrijk vinden. De wet schrijft niet precies voor hoe scholen dit doen, wat ruimte geeft om het op een manier te organiseren die past bij het kind en de school. Maar het vraagt wel dat kinderen niet alleen ‘aanwezig’ zijn, maar ook echt gehoord worden.
In de jaren dat ik als intern begeleider werkte, nodigde ik bijna altijd de kinderen uit om zelf iets te vertellen. Vaak gebeurde er dan iets wat volwassenen niet hadden voorzien. Zo sprak ik vooraf met Sjors (10 jaar), die moeite had om zich te concentreren in de klas. Toen ik hem vroeg wat hij nodig had, zei hij: ‘Ik wil een plek waar ik rustig kan werken. Dan lukt het beter en word ik minder boos.’ Samen met zijn leerkracht richtte hij een rustige werkplek in. Die kleine aanpassing zorgde voor meer rust, minder frustratie en nieuw plezier in leren.
Rust, vertrouwen en duidelijkheid
Lina (7 jaar) vertelde iets anders. Zij werd zenuwachtig omdat de juf telkens vroeg: ‘Lukt het?’ Wat bedoeld was als zorg, voelde voor haar als druk. Tijdens het gesprek bedachten we samen dat Lina een gekleurde steen van thuis meenam. Als die steen op tafel lag, wist de juf dat het goed ging en hoefde ze niet steeds te vragen. Voor Lina gaf dat rust en vertrouwen en voor de juf duidelijkheid.
Deze voorbeelden laten zien dat hoorrecht niet gaat om grote verhalen of ingewikkelde oplossingen, maar om luisteren naar wat een kind zelf aangeeft – en samen zoeken naar een vorm die werkt.
Hoe jij je kind kan helpen
Je hoeft geen onderwijswetgeving uit je hoofd te kennen, maar het helpt als je weet dat je kind dit recht heeft. Jij kunt in een gesprek eenvoudig vragen: ‘Hoe betrekken jullie mijn kind bij dit plan?’ Thuis kun je je kind voorbereiden door samen de volgende vragen te bespreken:
- Wat gaat er goed op school?
- Wat is nog lastig?
- Wat zou je willen dat anders gaat of beter lukt?
Kinderen hoeven niet alles zelf te bedenken. Soms is één korte zin of een klein idee genoeg om een gesprek de goede kant op te sturen.
Een cultuur van luisteren
Hoorrecht is meer dan een regel op papier. Het gaat om een houding: kinderen serieus nemen, luisteren naar hun stem en samen zoeken naar wat werkt. Als kinderen ervaren dat ze ertoe doen, groeien ze in zelfvertrouwen en leren ze verantwoordelijkheid te dragen. Ook de relatie tussen ouders en school wordt opener is mijn ervaring. En het is een kans om kinderen sterker, gelukkiger en meer zichzelf te laten zijn. Dat is misschien wel de mooiste opbrengst van deze nieuwe wet.”