Mirthe Diemel
Mirthe Diemel Persoonlijke verhalen Vandaag
Leestijd: 4 minuten

Mama Blundert: ‘Ik had nooit met mijn kinderen naar dat restaurant moeten gaan’

Alle moeders hebben wel eens zo’n moment waarop het éven misgaat op ouderschapsvlak. Gelukkig kunnen ze er in de meeste gevallen achteraf ook hartelijk om grinniken. In Mama Blundert deelt een moeder haar grootste blunder. Deze week: Jane (33) nam haar kinderen mee naar een restaurant, maar dat bleek geen succes.

“Ik hou van goed eten, al is mijn gemiddelde menu de laatste jaren nogal afgeschaald naar standje kip, patat en appelmoes. En hoewel ik inmiddels ook best de weg weet naar de lokale pannenkoekenboerderij, verlang ik soms gewoon naar een restaurant waar het eten nét even beter is, en waar ik mijn kinderen mee naartoe kan nemen. Dus toen ik online een sfeervol zaakje tegenkwam met een menukaart waar ik instant honger van kreeg, besloot ik het erop te wagen. Er stond nergens dat het een kindvrij restaurant was. Ze hadden weliswaar geen speelhoek en kindermenu, maar er stond nergens dat kinderen niet welkom zijn. En eerlijk is eerlijk: mijn kinderen van 4 en 2 zijn meestal heel rustig. Het leek me het proberen waard.

Geen warm welkom

Ik reserveerde online en reed er vol goeie moed heen. Bij binnenkomst werden we begroet door een serveerster die nauwelijks haar gezicht in de plooi hield. Haar eerste woorden waren: ‘Als u uw kinderen een beetje in toom kunt houden, graag. Onze gasten komen hier voor hun rust.’ Let wel, ik stond nog met mijn jas aan en had geen normale begroeting gehad.

Drama

Dat was het moment waarop ik eigenlijk had moeten omkeren. Maar goed, ik was er nu toch, en het eten rook veelbelovend. Mijn oudste zat braaf te kleuren, maar de jongste… die had net een kort dutje in de auto achter de rug, en dat was duidelijk niet genoeg geweest. Ze zat niet lekker in haar vel – waarschijnlijk weer kiezen op komst – en niks was goed. Niet op schoot, niet naast me, geen knuffel, geen beker. Alles was drama.

Ongemakkelijk

Er was ook geen kinderstoel, dus ze zat wiebelig op een gewone stoel. Ik probeerde haar af te leiden met stukjes brood en mijn sleutels, maar het gejammer bleef. Om ons heen viel het stil. Blikken van andere gasten, de schichtige blikken van het personeel. Ik voelde me met de minuut ongemakkelijker.

Hectiek in restaurant

En toen kwam het eten. Precies op dat moment schoof mijn dochter van de stoel. Zo op de grond, en ook meteen een tand door haar lip. Gíllen natuurlijk. In de haast om haar op te tillen stootte ik met mijn tas een andere stoel om, die luid op de grond kletterde. Wéér een blunder. De serveerster stond erbij met een dienblad vol drankjes en een gezicht waar je niet goed van werd. En ik, met een huilend kind op mijn arm, voelde de paniek opborrelen.

Gierende banden

Dat was het moment waarop ik dacht: dit ga ik niet doen. Niet met een kind dat pijn heeft, niet met mensen die me het gevoel geven dat ik stoor, niet in een restaurant met zo’n kille sfeer. Ik heb het eten afbesteld, afgerekend voor wat er op tafel stond en ben met twee jengelende kinderen naar huis gereden.

Voortaan een kindvriendelijk restaurant

En ja, ze mogen daar zelf weten wie ze willen ontvangen. Maar als kinderen écht niet welkom zijn, zeg dat dan gewoon. Zet het op je website, of laat het weten bij de reservering. Dan weet ik waar ik aan toe ben, en kies ik iets waar we wél welkom zijn. De volgende keer wordt het dus gewoon weer de pannenkoekenhut. Minder culinair, maar stukken gezelliger. Voor mijn kinderen én voor mezelf.”

* Om privacy-redenen is er een schuilnaam gebruikt. De echte naam is bekend bij de redactie.

Wil je meer afleveringen van Mama blundert lezen? Check deze artikelen!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Ieder weekend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je weekend goed met onze mooiste verhalen.