Sofie Vissers
Sofie Vissers School Gisteren
Leestijd: 2 minuten

Meester Bart (42): ‘Waarom startgesprekken bepalend zijn voor de rest van het schooljaar’

Meester Bart (42) is basisschoolmeester van groep 4. Hij staat al vijftien jaar voor de klas, waarvan zes jaar op deze basisschool. Dat betekent: tien jaar toetsen, knutselwerkjes en gesprekken met ouders. Bart heeft met de meeste ouders een goede verstandhouding, maar zoals overal zitten er weleens rotte appels tussen. Bart deelt met ons zijn grootste opvallendheden in de klas. “Met een knipoog natuurlijk, want ik wil ouders vooral laten inzien wat wij tegenkomen. En misschien steken ze er nog wat van op!” Deze week gaat het over de startgesprekken.

Bart: “Het nieuwe schooljaar is nog maar net begonnen of de startgesprekken staat alweer gepland. Sommige collega’s klagen erover: “Zo veel gesprekken, zo weinig tijd.” Ik niet. Ik zie startgesprekken als de aftrap van een voetbalwedstrijd. Je kunt als meester een tactiek in je hoofd hebben, maar als je niet weet hoe de spits van huis uit getraind heeft, speel je met een halve blik op het veld.

Perfectionistisch

Neem gisteren. Ik zat tegenover de ouders van een leerlinge. Vader schoof zijn stoel wat naar achteren en zei: “Ze is nogal perfectionistisch.” Waarop moeder aanvulde: “Nou ja, gewoon heel perfectionistisch.” Ik glimlachte, want in de klas had ik het allang gezien. Als er een klein foutje stond in haar schrift, dan werd de gum meteen hard ingezet en werd ze gefrustreerd.

“Goed dat je dit zegt,” zei ik. “Dan kan ik haar in de klas een beetje helpen om te leren dat fouten maken erbij hoort.” beide ouders knikte opgelucht En dit is precies waarom ik van startgesprekken houd.

Puzzel

Ik zie hoe kinderen in de klas werken en hoe ze zich gedragen tussen hun klasgenoten, maar ik zie niet hoe ze thuis met hun huiswerk aan tafel zitten. Of hoe ze na een drukke schooldag instorten op de bank. Dat beeld krijg ik pas compleet als ouders hun stukje van de puzzel aanreiken.

Soms merk ik dat ouders denken dat een startgesprek vooral is om te horen wat hun kind “moet” dit jaar. Maar ik draai het liever om: ik wil weten wie dat kind eigenlijk is. Hoe kijkt het gezin ertegenaan? Waar liggen de zorgen, de trots, de hoop? Samen staan we tenslotte langs dezelfde zijlijn: ouders en school, met hetzelfde doel: een kind dat zich fijn voelt en groeit.

Rapportcijfer

En ik begrijp dat ouders soms zenuwachtig binnenkomen. Alsof ze zelf een rapportcijfer krijgen. Dan zeg ik altijd: “We zitten in hetzelfde team. Ik ben niet de scheidsrechter, maar de coach naast jullie kind.”
Als ik na een reeks gesprekken terug naar huis fiets, voelt dat altijd alsof ik niet één klas heb, maar een heel elftal met supporters. Ouders die meedenken, en soms ook meecoachen. Dus mocht je binnenkort aanschuiven bij een startgesprek: weet dat ik niet op zoek ben naar de perfecte antwoorden. Ik zoek gewoon naar jullie puzzelstukje. Want alleen samen krijgen we het plaatje compleet.”

Meer lezen over Meester Bart?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Ieder weekend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je weekend goed met onze mooiste verhalen.