Valéry de Voijs
Valéry de Voijs School 14 mei 2024
Leestijd: 2 minuten

AI in het onderwijs? Zo denken leraren hierover

Betekent de komst van Artificial Intelligence de ondergang van het traditionele onderwijs of zal het de huidige manier van lesgeven juist naar een hoger niveau tillen?

Artificial Intelligence, oftewel AI, is niet meer weg te denken uit onze toekomst. Ook in het onderwijs brengt het de nodige veranderingen met zich mee. Maar wat is AI precies, welke rol kan het spelen in het onderwijs en wat denken leraren hiervan?

AI

Of je nu voorstander bent van technologische ontwikkelingen of deze veranderingen met ledenogen aanziet, één ding is zeker: Artificial Intelligence is niet meer weg te denken uit de toekomst van onze kinderen.

Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie) wordt gedefinieerd als het vermogen van een computergestuurde robot om bepaalde taken uit te voeren. Deze taken omvatten intellectuele processen: iets wat normaliter door mensen wordt gedaan. Denk bijvoorbeeld aan het vermogen om te redeneren, betekenis te geven, te generaliseren of te leren van ervaringen uit het verleden.

AI heeft inmiddels een grote rol gespeeld bij medische diagnoses of bijvoorbeeld stemherkenning. Ook in het onderwijs van onze kinderen zal AI een steeds grotere rol gaan spelen.

AI in het onderwijs

Tijdens een recent onderzoek werd ingegaan op de rol van AI in het huidige onderwijs en wat leraren hier eigenlijk van vinden. Uit deze gegevens blijkt dat maar liefst een derde van alle leraren, van kinderdagverblijven tot middelbare scholen in Amerika, gebruik maakt van AI.

Op de volgende manieren maken leraren en studenten bijvoorbeeld gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens de lessen:

  • Educatieve games: dat kinderen op spelenderwijs kunnen leren wordt bevestigd door de educatieve games waarbij gebruik wordt gemaakt van AI. Denk bijvoorbeeld aan het spel Quick Draw, waarbij kinderen een voorwerp tekenen en ‘de computer’ raadt wat zij hebben getekend.
  • Chatbots: een manier om gesprekken te voeren met een computergestuurde gesprekspartner. Een bekende en veel gebruikte versie is chatbot Mitsuku.
  • Automatische manier van beoordelen: AI kan voor leraren een enorme hulp zijn bij het beoordelen van werkstukken, toetsen en essays.

Wat vinden leraren van AI?

Hoewel ruim een derde van leerkrachten aangeeft gebruik te maken van AI, brengt kunstmatige intelligentie ook zorgen met zich mee. Tijdens het onderzoek wordt duidelijk dat 65 procent van de leraren zich zorgen maakt dat studenten fraude of plagiaat plegen. Ook zijn 62 procent van leerkrachten bang dat er minder menselijk contact is in de klaslokalen en 42 procent van leraren maakt zich druk om de privacy en veiligheid van data.

Ondanks deze zorgen, zijn leraren volgens dit onderzoek toch optimistisch over het gebruik van Artificial Intelligence in de toekomst en zullen zij hier dan ook gebruik van maken. Wat de daadwerkelijke impact van kunstmatige intelligentie op het onderwijs zal zijn, zal de tijd moeten uitwijzen.

Van kader tot gymnasium: dit zijn alle onderwijsniveau’s

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zondagochtend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je zondag goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.