Sociaal-emotionele achterstand

redactie 19 jun 2018 Emoties

antwoord

Kinderen doen acht jaar over de basisschool, sommige iets korter en sommige iets langer. Dat zouden we met zijn allen doodnormaal moeten vinden. Het is eerder vreemd wanneer elk kind in precies acht jaar tijd voldoende basis heeft gelegd.

 

De leerkrachten van voorafgaande jaren hadden steeds het gevoel dat je zoon iets meer tijd nodig had, maar toch ging hij door naar de volgende groep. In die volgende groep ging het op cognitief gebied eigenlijk best prima, tot deze dag in groep 4: de leerkrachten trekken aan de bel en geven aan dat het niet goed gaat. Jullie zoon heeft een concentratieprobleem, hij wordt boos als iets niet lukt en raakt gefrustreerd.

 

Eigenlijk is dit normaal gedrag voor een jong kind. De leerkrachten zien echter iets afwijkends en dit kan best eens te maken hebben met zijn sociaal-emotionele ontwikkeling. Hij is daarin nog erg jong. Dat zie jij als ouder en zien zijn leerkrachten ook al langere tijd.

 

Doubleren wordt niet aangeraden wanneer een kind slechts met één vak problemen heeft. Lezen en schrijven gaan immers goed. Ik ben echter geneigd om te adviseren jouw zoon eens wat extra tijd te gunnen voor zijn sociaal-emotionele ontwikkeling. Je kind zal zich prettiger voelen wanneer dit niveau beter aansluit bij zijn klasgenootjes en de verwachtingen van een kind in groep 4. Het probleem is echter dat hij pas net is begonnen in groep 4. Er is ook een kans dat hij een sprongetje in zijn ontwikkeling gaat maken.

Wat zou jij kunnen doen?

Je zoon kan een aangepast programma krijgen voor rekenen. Hij kan op eigen niveau gaan werken waarbij de einddoelen voor groep 4 worden aangepast. Gedurende het schooljaar zal echter steeds in de gaten moeten worden gehouden of je zoon voldoende vorderingen maakt en voldoende wordt uitgedaagd.
De materialen van je zoon kunnen worden aangepast. Het overnemen van sommen uit een boek in een schrift kost sommige kinderen erg veel moeite. Het vraagt meer concentratie. Vraag zijn leerkrachten of het mogelijk is om kopieën van het boek te maken zodat hij zijn antwoorden op deze kopieën kan noteren.

 

Wanneer gedurende het jaar blijkt dat je zoon nog steeds sociaal-emotioneel op zijn tenen loopt, lijkt het mij een goed idee om op tijd te beslissen dat je zoon een jaartje over gaat doen. De leerstof kan in een lager tempo worden aangeboden en je zoon kan ook eens tijd besteden aan ontspannende taken. Jonge kinderen hebben veel behoefte aan beweging. Wellicht kan hij de gymlessen van groep 3 mee gaan doen of eens wat vaker aansluiten bij een crea-les van groep 3.

 

Wanneer hij gedurende groep 4 een sprong in zijn sociaal emotionele ontwikkeling laat zien – wat eveneens heel goed mogelijk is – zal de leerkracht moeten inzetten op het behalen van het niveau van groep 4.
Ga opnieuw in gesprek met de leerkrachten en leg ze jouw gedachten hierover voor. Vraag of de IB ‘er kan worden ingeschakeld om een goed plan te maken.

 

Voor nu is het belangrijk dat jouw zoon begrip en structuur ontvangt van zijn leerkrachten. Je zoon moet precies weten wat hij kan doen, wanneer de sommen niet lukken.

  • Bij wie kan hij terecht?
  • Mag hij de sommen overslaan totdat zijn juf tijd heeft voor uitleg?
  • Welk taakje kan hij in de tussentijd doen?
  • Welk kind uit zijn groepje wil hem even helpen als hij iets kwijt is of wanneer hij niet precies weet ‘welke opdracht hij ook alweer moest maken’.
  • Het zijn vaak kleine praktische zaken die een kind kunnen helpen om die grote overgang van groep 3 naar 4 aan te kunnen.
Reageer op artikel:
Sociaal-emotionele achterstand
Sluiten