Tips voor als je puber niet goed kan slapen

Lekker lang uitslapen wanneer dat kan en zo laat mogelijk naar bed: pubers en slapen is een vreemde combinatie. Het liefst slapen ze urenlang uit, maar eigenlijk willen ze ’s avonds zo laat mogelijk naar bed.

Vaak zijn ze nog druk met andere dingen zoals gamen of ze zitten lang op social media. En dat houdt ze wakker. Willen ze dan gaan slapen, dan lukt dat niet omdat ze de slaap nog niet vatten en zo wordt het een cirkeltje van steeds later naar bed en langer uitslapen of te weinig slaap krijgen als ze vroeg eruit moeten.

Genoeg slaap

Met deze tips krijgt je puber wel genoeg slaap.

Overdag veel naar buiten

Komt je puber in de avond pas laat in slaap dan komt hij misschien te weinig buiten. Hoe langer je buiten bent in daglicht, hoe beter je slaapt. En om de hele dag in daglicht te zijn hoef je niet eens per se de hele dag naar buiten: door binnen huiswerk te maken bij het (open) raam vang je ook veel (extra) daglicht.

Zet ook zo’n 1,5 uur voordat je gaat slapen alle beeldschermen uit, omdat het blauwe licht uit zo’n scherm je melatonine-aanmaak ontregeld waardoor je niet of onrustig in slaap valt. Zet een raampje open in de slaapkamer van je kind: frisse lucht zorgt voor een betere nachtrust.

In de avond niet te veel kunstlicht

Licht ontregeld de aanmaak van melatonine, het stofje dat je nodig hebt om in slaap te kunnen vallen. Zorg daarom in de avond voor niet te veel kunstlicht en al helemaal niet in de kamer waar je kind slaapt.
Zelfs het kleinste lampje kan ervoor zorgen dat je puber lastig in slaap valt of onrustig slaapt. Vermijd ook eten en drinken waar cafeïne in zit, zoals koffie of energiedrankjes, maar ook thee en cola, voor het slapengaan. Een goede tip is ook om elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan.

In de nacht: donker en koel

Probeer ook ’s nachts geen licht in de slaapkamer van je puber te hebben, zelfs geen wekker met lichtgevende cijfers. En zorg ervoor dat de kamer niet te warm en niet te koud is, dit zijn allemaal dingen die een goede nachtrust kunnen verstoren.

’s Morgens: niet te lang uitslapen

Net als dat het slim is om elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan, is het goed om in de ochtend rond dezelfde tijd op te staan. Uitslapen in het weekend kan best, maar dan max twee uur langer dan gebruikelijk, om het slaapritme niet helemaal te verstoren.

Is jouw kind altijd vroeg wakker? 8 tips voor ouders die langer willen slapen

NCJ

Reageer op artikel:
Tips voor als je puber niet goed kan slapen
Sluiten