10 stappenplan: mindful opvoeden

redactie 19 jun 2018 Opvoedstijlen

Mindfulness toepassen in het opvoeden, is dat zinvol? Het zorgt er in ieder geval voor dat je meer bewust bezig bent met de opvoeding en dat je meer betrokken bent bij je kinderen. Hoe je dit doet zonder meteen heel zweverig te worden? Wij hebben tien stappen die je makkelijk in je dagelijks leven kunt toepassen. 

1. Aanwezig zijn in het moment

Als jij heel eerlijk bent? Ben jij soms ook meer gericht op de tv, je mobiel of wat je aan het lezen bent, dan op je kinderen? Er zijn waarschijnlijk vaak veel (nutteloze) momenten waarop je afgeleid bent. Terwijl je die tijd beter volledig aanwezig kan zijn bij je kinderen. Wat doen ze? Waarom vragen ze aandacht? Kun je meespelen in plaats van op je mobiel kijken? Wat is meer belangrijk en waar worden jij en je kinderen meer gelukkig van? 

2. Ervaring belangrijker dan resultaat

Help, je kind heeft een driftbui en je wilt dat deze bui zo snel mogelijk stopt. Zo'n bui is namelijk vervelend en waarschijnlijk ben je ook anderen tot last. Máár de driftbui is vaak sneller voorbij als je je richt op wat er gebeurt en waarom je kind zo van slag is, dan dat je alleen naar de uiteindelijk uitbarsting, het resultaat kijkt. 

3. Wees toegankelijk en kwetsbaar

Ja, je bent een ouder, maar dat betekent niet dat je perfect bent. Je bent authentiek en echt, en ook jij bent kwetsbaar en kent je onzekerheden. Laat dat zien. Hier leren zowel jij als je kinderen van. 

4. Geef het goede voorbeeld

Wees je bewust van de acties die je doet. Je kind volgt namelijk jouw voorbeeld, en veel minder je advies. Je kan praten wat je wil, maar als jij zelf het verkeerde voorbeeld geeft haalt dat niets uit. Kies dus zorgvuldig je acties om een goed voorbeeld te zijn voor je kinderen.

5. Mediteer

Mediteren klinkt je misschien wat zweverig in de oren, maar het is vooral belangrijk dat je even een moment vrijmaakt voor bezinning. Een moment waarop je niets doet. Laat je gedachten maar even langskomen, géén enkele gedachten is verkeerd. Wees je bewust van je gedachten. Wat houdt je bezig? Waar maak je je zorgen over? Zo start of eindig je de dag in alle rust. 

6. Streep onbelangrijke dingen weg

Een groot doel van mindfulness is afleidingen beperken. Zo kun je je beter concentreren op de belangrijke dingen in je leven, zoals het ouderschap. Maak je leven simpeler. Wat is totaal onbelangrijk? Wat doet er écht toe, en wat is eigenlijk maar een bijzaak? Moet je écht per se vandaag het huis schoonmaken? Of zijn er op dit moment belangrijkere dingen waarop je je moet focussen?

7. Blik terug op je verleden

Als je eens terugkijkt naar jouw eigen opvoeding? Zijn er dan herinneringen of ervaringen uit je eigen opvoeding die jou hebben gekwetst? Wees je hier bewust van, zodat je zelf niet die fout maakt bij je eigen kinderen. Maar er kunnen ook dingen in je eigen opvoeding zijn waar je spijt van hebt. Sta hier open voor: wat had je anders willen doen? Het bewust terugblikken op eerdere ervaringen kan helpen om het de volgende keer anders te doen.

8. Accepteer wie je bent

Accepteer wie je bent én wees daar ook tevreden mee. Probeer jezelf als gebrekkig en onvolmaakt te accepteren. Natuurlijk zijn er verbeterpunten in je leven en binnen het gezin, máár je hoeft niet perfect te worden. Dat kan simpelweg niet.

9. Creëer een veilige omgeving

Creëer een veilige omgeving thuis waar gevoelens open met elkaar gedeeld kunnen worden. Als kinderen zich thuis veilig voelen, leidt dat tot betere communicatie. Praat met elkaar als er een ruzie is geweest, als iemand ergens gestresst over is, als iemand zich rot voelt.

10. Vertraag

En last but not least: vertraag je snelle leven zodat je als ouder meer aandachtig kan zijn. We leven in een tijd van haast, stress, vliegen, afspraken, deadlines. Maar rustig aan. Gun jezelf meer rust en tijd, want het gaat allemaal al zo snel. Door jezelf te vertragen zie je meer dingen om je heen, kan je rustiger reageren op situaties, voel je je meer ontspannen. 

Tip: In vijf minuten weer lol in het opvoeden

Volgens Susan Bögels, grondlegger van Mindful Parenting, doet minimaal vijf minuten per dag de volle aandacht voor je kind wonderen. En niet alleen voor hem: ook voor jou en voor de relatie met je partner.  Hoe? Dat lees je in ons artikel 'In vijf minuten weer lol in het opvoeden'. 

Bron: fatherhood.about.com

Reageer op artikel:
10 stappenplan: mindful opvoeden
Sluiten