5 voordelen van educatieve games mèt tips

redactie 19 jun 2018 Mediagebruik

Je hoort veel negatieve verhalen over (digitale) games. Maar educatieve games kunnen juist een hartstikke handig hulpmiddel zijn bij het leren. Benieuwd naar de voordelen van educatieve games? Wij hebben vijf voordelen en leuke tips op een rij gezet! 

Volgens verschillende mediawetenschappers dragen educatieve games bij aan het leerproces van kids. We kunnen ons voorstellen dat kinderen het leuker vinden om bijvoorbeeld te leren rekenen via een spel, in plaats van uit een boek. Maar wat zijn precies de voordelen van educatieve games? 

De voordelen van educatieve games:

Volgens de expert in het digitale leren Carlo Perotta (verbonden aan de universiteit van Leeds) hebben educatieve games vijf voordelen voor het leerproces:

=1. Motivatie 

De educatieve games nodigen kinderen uit om te leren, in plaats van dat zij gedwongen worden om te leren. Er zit namelijk geen meester of juf in hun nek, die zegt hoeveel sommen er bijvoorbeeld gemaakt moeten worden. Kinderen raken dus juist door de games gemotiveerd om op een leuke manier te leren. Vaak zijn er binnen games ook moeilijkheidsniveaus. Kinderen worden hierdoor gemotiveerd om een hoger niveau te bereiken, in plaats van dat ze gedwongen worden. 

2. Leren door plezier

Games betrekken spelers in een soort 'flow'.  Kinderen worden als het ware 'ondergedompeld' in het spel en zijn volledig betrokken bij de taken die ze moeten doen. Stel het kind moet zo snel mogelijk sommetjes oplossen, zodat hij de hardloopwedstrijd kan winnen. Dan zal hij zich volledig wijden aan het oplossen van de sommetjes om de wedstrijd te winnen. Maar is voor z'n gevoel niet zozeer bezig met rekenen, maar met het winnen van het wedstrijdje. 

3. Authenticiteit

De leerprocessen vinden vaak plaats binnen betekenisvolle real life contexten. Stel kinderen moeten in de educatieve app boodschapjes doen en afrekenen. Als je vanuit een 'saai' rekenboek sommetjes leren, komt het rekenen niet echt tot leven. Maar als kinderen boodschapjes moeten optellen en aftrekken vindt het rekenen wel in een real life omgeving plaats.

4. Zelfvertrouwen en autonomie

Daarnaast moedigen educatieve games ook het onafhankelijk onderzoeken en ontdekken van informatie aan. De informatie wordt niet, zoals in het onderwijs vaak het geval is, simpelweg in een boek gegeven. De informatie is vaak in games verwerkt en kinderen moeten zelf op zoek naar informatie, die zij nodig hebben om het spel te spelen. 

5. Leren door te ervaren

Tenslotte bieden games de mogelijkheid dat kinderen leren door te doen, door te ervaren. Dat is heel belangrijk. Kinderen kunnen in de fictieve setting van een game net zo lang oefenen, zonder dat ze lijden onder de gevolgen van het falen in het echte leven. Het maakt niet uit als je een niveau niet hebt gehaald, dan doe je het gewoon nog een keer! Of nog twee keer, net zo lang totdat je het wel haalt – en het valt niemand op. 

6 voorbeelden van educatieve games

Het Kennisnet geeft een paar leuke voorbeelden van educatieve games voor zowel de onderbouw als de middenbouw. 

Games voor de onderbouw (4-6 jaar)

1. Lola’s rekentrein
In Lola's rekentrein vraagt de pandabeer Lola om hulp bij het oplossen van rekensommetjes tijdens een treinrit. Kinderen leren cijfers en vormen herkennen, tellen en logisch redeneren. Ook ontdekken ze het verschil tussen cijfers en letters. Zijn de opdrachten gelukt? Dan mag het kind een nieuw dierenvriendje in de trein zetten. Het moeilijkheidsniveau is aan te passen./p>

2. Noa tovervijver
In Noa tovervijver ligt het meisje Noa ligt lekker op haar buik, aan de rand van de vijver. Maar plotseling ziet ze gekleurde bubbels in het water. Samen met kikker kijkt ze waar deze toverbubbels vandaan komen. Kinderen worden op een bijzondere manier betrokken bij dit verhaal over vriendschap. Zo moet Noa eerst een badpak aan voordat ze kan zwemmen en mag het kind zelf de bubbels tevoorschijn laten komen. Met behulp van visuele of verbale aanwijzingen worden de opdrachten duidelijk gemaakt.

3. Jip en Janneke, winkeltje spelen
Jip en Janneke vervelen zich in Jip en Janneke, winkeltje spelen. Maar dan krijgen ze een goed idee: ze gaan winkeltje spelen. Met de kar gaan ze op zoek naar spullen om te verkopen. Door verschillende zoekopdrachten uit te voeren, help je Jip en Janneke bij het vullen van de winkel met kleren, bloemen, groente, fruit en meer.

Games voor de middenbouw (7-9 jaar)

1. Spelling-app 
Met deze Spelling-app leren kinderen te spellen met het eenogige monster Gerrit. Hij geeft opdrachten als: ‘leg vier woorden die beginnen met een v’ of ‘maak vijf woorden met een lange klank’. Gerrit doet steeds een woord voor. Als je kind er niet uitkomt, kan hij het spellinghulpje inschakelen. Leuk aan deze app is dat je voor punten speelt en meerdere spelers kunt toevoegen, waardoor je kind met zijn vriendjes kan spelen.

2. Leestrein Juf Jannie
In de Leestrein van Juf Jannie leren kinderen wagon voor wagon beter te lezen. Het is een overzichtelijke app voor beginnende lezers. Elke wagon bevat een verhaal dat kinderen zelfstandig kunnen lezen. Het verhaal wordt afgesloten met twee controlevragen. Als de kinderen deze vragen goed beantwoorden, wordt de volgende wagon geopend en neemt de moeilijkheidsgraad toe. Woorden en zinnen worden langer en lettercombinaties uitdagender.

3. Rekenrenner
Als speler kruip je tijdens Rekenrenner in de huid van een stokstaartje dat een ei gestolen heeft. Door snel sommen op te lossen, blijf je kind de achtervolger te snel af. De vaart in dit spel zorgt ervoor dat kinderen sommen leren automatiseren, wat voordelen oplevert bij rekenlessen op school.

Reageer op artikel:
5 voordelen van educatieve games mèt tips
Sluiten