7 slimme manieren om groenten klaar te maken voor moeilijke eters

Het blijft een constante struggle als je ouder bent van een kind dat moeilijk eet. Groenten zijn ontzettend gezond en belangrijk voor een kind in de groei, maar veel kleintjes vinden de kleuren, smaak en structuur maar niets.

Hoe krijg je alsnog groenten bij je kind naar binnen? Hoe zorg je ervoor dat hij of zij zich wel goed blijft ontwikkelen, ondanks dat jouw kind niet van groenten houdt? Feit is en blijft dat goede voeding in de eerste jaren van het leven van een mens een blijvende impact heeft op psychische, neurologische en emotionele ontwikkeling. Groenten zij dus ontzettend belangrijk!

Wij geven je 7 slimme tips om je kind toch meer groenten te laten eten.

1. Voeg het stiekem toe

Als je kind echt te weinig groenten eet, is het belangrijk om daar als eerste wat aan te doen. Voeg het dus stiekem toe aan maaltijden die je kind doorgaans lekker vind. Smeer een boterham met kaas maar gebruik daaronder bijvoorbeeld een laagje avocado. Of maak een lekkere lasagne met veel kaas en verstop wat fijngehakte groenten onder de lagen.

Maak eens een power-smoothie voor je kind, op basis van rood fruit en banaan. Dat zijn smaken die de meeste kinderen lekker vinden. Hier kan je stiekem rode biet, courgette of wortel- of bleekselderijsap aan toevoegen, zonder dat dit te overheersend wordt.

2. Hak het fijn en klein

Hoe groter de stukken groente zijn, hoe groter de kans dat je kind het laat staan. De smaak en structuur zijn in deze formaten te heftig aanwezig. Snijd verse spinazie bijvoorbeeld heel klein en bak het mee in een omeletje. Zorg ervoor dat de groenten opgaan in de andere smaken. Zo voorkom je grote happen met alleen maar groente.

3. Bak het mee

Groenten hoef je niet alleen gekookt of roergebakken te eten. Je kan ook lekkere gezonde worteltaart of courgettecake bakken. Ook kan je zoete aardappel en pompoen makkelijk gebruiken in je baksels. Laat de suiker achterwege en gebruik bijvoorbeeld honing om het hartiger te maken. Dit zijn ook perfecte snacks om in te vriezen en op een later moment weer te gebruiken, en zullen zelfs moeilijke eters bekoren.

4. Kies de juiste groenten

Kinderen zijn zeer visueel ingesteld. De kans is groot dat groene groenten meer afschrikken. Kijk waar de voorkeur van jouw kind naar uitgaat. Aardappelpuree, bietjes en kolen laten zich makkelijker mengen. Groene groenten zou je wat meer moeten verstoppen, bijvoorbeeld in taco’s of enchiladas, of in een pastasaus.

5. Voeg groenten toe aan hun favoriete gerechten

Elk kind heeft voorkeuren als het gaat om eten. Moeilijke eters houden nog het meest van neutrale smaken, zoals pasta, brood en rijst. Begin daarom met de favoriete gerechten van je kind en voeg gradueel steeds een beetje meer groente toe, of experimenteer met verschillende varianten. Misschien zullen ze eerst even zeuren, maar zodra ze merken dat hun favoriete gerecht nog net zo lekker smaakt, zullen ze het waarschijnlijk sneller opeten dan wanneer je een compleet nieuw gerecht met veel groente introduceert.

6. Betrek je kids bij het koken

Nog iets waar bijna alle kinderen dol op zijn: routine en een zekere voorspelbaarheid. Kinderen weten graag waar ze aan toe zijn. De schok kan dus groot zijn als ze opeens aan tafel worden geroepen en een bord zien staan met groenten erop die ze nog nooit eerder hebben gezien. Betrek de kids dus bij het koken! Dit kan al beginnen bij het doen van boodschappen. Vertel je kinderen waar de specifieke groenten voor zijn: wortels voor goede ogen, spinazie voor grote spierballen, enzovoorts.
Ga samen de keuken in en proef het eten zelf af en toe tussendoor. Zo laat je je kind zien dat alle smaken lekker zijn, en betrek je ze actief bij het proces. Geen verrassingen meer aan de eettafel!

7. Dips!

Pure groenten vallen vaak niet in de smaak bij moeilijke eters. Maar dips kunnen daar een oplossing voor zijn! Maak eens een lekkere dip op basis van bijvoorbeeld yoghurt of iets anders waar kinderen dol op zijn, zoals een ketchup die weinig suiker bevat. Leer je kind dat het eten van groenten niet alleen tijdens het avondeten gebeurt, maar ook tussendoor, als snack. Worteltjes en zoete punt paprika zijn groenten die rauw toch lekker zoet zijn. Ook komkommer heeft geen uitgesproken smaak, en kan je bijvoorbeeld ook goed samen opdienen met een likje pindakaas.

Lees ook:

Reageer op artikel:
7 slimme manieren om groenten klaar te maken voor moeilijke eters
Sluiten