Een angstig kind? 6 manieren om er als ouder mee om te gaan

Elk kind is anders en elk kind heeft een ander karakter. Als je een angstig kind hebt, kan dit zich dus ook op veel verschillende manieren uiten. Zo zijn bepaalde kinderen vooral bang voor vreemde mensen, angstig om naar school te gaan, bang voor honden, of juist angstig als het naar bed moet.

Als ouder kan een angstig kind een behoorlijke impact hebben. Dagelijkse routines kosten opeens veel meer tijd, en angst vraagt veel van het geduld van een ouder. Hoe zorg je ervoor dat een angstig kind jou als ouder vertrouwd, maar motiveer je het ook om angsten te overwinnen?
Wij geven je tips in dit artikel.

Wat het belangrijkste is om te weten, is dat er geen één overkoepelende remedie bestaat voor een angstig kind. Voor een kind zijn bepaalde angsten heel erg realistisch, terwijl jij als ouder weet dat veel angsten niet altijd even logisch zijn. Dat kan leiden tot frictie en ongeduld.

Het liefst ontneem je alle angsten van je kind, om er voor te zorgen dat hij of zij zich beter voelt. Maar hoe doe je dat? Wij geven wat ideeën.

Manieren om als ouder om te gaan met een angstig kind

1. Stop met geruststellen

Waarschijnlijk is dit het eerste dat je als ouder doet als je kind angstig is. Geloof ons, je kind wil niets liever dan naar je luisteren en je geloven, maar als je kind heel angstig is, wordt het emotionele deel van de hersenen dominant. Elke geruststelling zal aan dovemansoren gericht zijn als je kind echt heel bang is.

Probeer als alternatief eens de ‘FEEL-methode.’ FEEL staat voor ‘Freeze, Emphatize, Evaluate & Let go.

1. Neem een moment om allebei op adem te komen. Adem allebei een paar keer rustig in en sta stil bij de angsten van je kind.

2. Probeer je in te leven in je kind. Je zo angstig voelen is vreselijk. Laat je kind weten dat je je dat voor kan stellen.

3. Als je kind rustiger wordt, is het tijd om samen mogelijke oplossingen te bedenken voor de angst of het probleem.

4. Laat je schuldgevoel vervolgens los dat je waarschijnlijk soms als ouder hebt. Je probeert je kind op de meest geduldige manier op te vangen. De angsten van je kind zijn geen gevolg van een slechte opvoeding.

2. Breng de angst van je kind tot leven

Tegenwoordig wordt er veel geëxperimenteerd met rollenspellen met kinderen die angstig zijn. Een van de meer gebruikte methoden, is door de angst en de zorgen die je kind heeft, een naam te geven. Zo leeft er bij iedereen bijvoorbeeld een klein mensje in zijn of haar hoofd, die ons altijd beschermd tegen gevaar. Maar dit mensje, dat je samen met je kind een naam kan geven, slaat soms een beetje door met die bescherming. Dan is het tijd om het mensje samen een beetje bij te sturen.

Het fijne aan het persoonlijk maken van angsten, is dat kinderen dit na verloop van tijd ook zonder hun ouders kunnen doen, en het maakt angsten en problemen makkelijker bespreekbaar.

3. Laat zorgen (af en toe) toe

Zoals ouders van angstige kinderen al lang weten: het is zinloos om je kind te vertellen dat het zich geen zorgen hoeft te maken. Kinderen kunnen hun angsten en zorgen niet wegstoppen, dus geef deze zorgen een vaste plek in de dag. Introduceer bijvoorbeeld elke dag 10 minuten lang een piekerrondje, waarbij je samen met je kind bespreekt wat zijn of haar zorgen zijn. Moedig je kind aan om alle zorgen en angsten op te schrijven. Eventueel kan je deze daarna samen doornemen. Zijn de 10 minuten voorbij? Knutsel dan samen een mooie pieker-box, waar je kind alle zorgen in kan gooien. Zodra de zorgen door de brievenbus zijn gegooid, moedig je je kind aan om er vandaag niet meer aan te denken.

4. Van de toekomst naar het nu

Mensen die zich veel zorgen maken, weten dat veel van deze zorgen zich in de toekomst afspelen. Mensen zijn de enige dieren op deze aarde die mentaal door de tijd kunnen reizen, en al in hun hoofd met de toekomst bezig kunnen zijn! Angstige kinderen doen dit ook regelmatig.
‘Wat als de juf vandaag boos op me wordt?’ ‘Maar wat als mijn klasgenootjes vandaag niet met me willen spelen?’ ‘Wat als we die enge grote hond tegenkomen?’, zijn vragen die waarschijnlijk vaak door het hoofd van je kind schieten.

Probeer deze gedachtenkronkel om te buigen naar de tegenwoordige tijd. Niemand weet wat zich in de toekomst af zal spelen, maar hoe is de situatie nu? Door positieve ervaringen samen terug te halen, en door bijvoorbeeld korte meditaties te doen met je kind, kan je je kind helpen om meer in de tegenwoordige tijd te leven.

5. Vermijd angsten niet

Als je kind erg bang is voor bepaalde dingen, is het een logische wens van ze dat ze deze uit de weg gaan. En misschien voel je als ouder wel hetzelfde, als je je kind constant overstuur ziet. Toch is het vermijden van triggers niet altijd een goed idee. Door deze te vermijden wordt de angst bevestigd.

Stel dat je kind bang is voor grote honden in het park, vermijd het park dan niet. Probeer kleine stapjes samen met je kind te zetten, zoals te beginnen met een rondje om het park heen. Veilig aan de andere kant van het hek. Daarna kunnen jullie misschien eens samen door het park lopen, op een rustig moment. Onderneem leuke activiteiten in het park, zoals een picknick, of bezoek een speeltuin. Door het creëren van positieve ervaringen, wordt de lading van de angst minder.
Dit kost echter veel tijd, maar levert je onder de streep veel meer op dan het ontlopen van triggers.

6. Maak een checklist

Als je kind angstig is, zal dit niet van het ene op het andere moment over zijn. Dit kost tijd. Wel kan je samen werken aan de manier waarop je kind omgaat met angst. Maak bijvoorbeeld samen een checklist, zodat jullie beide weten wat jullie kunnen doen als angst de overhand neemt. Vraag waar je kind behoefte aan heeft. Zo kunnen jullie bijvoorbeeld eerst kiezen voor een ademhalingsoefening, zodat je kind kan kalmeren. Daarna vertelt je kind aan jou waar hij of zij angstig voor is. Dan zoeken jullie samen een oplossing. Combineer de checklist met een leuke geheime handshake, of iets dat speciaal is tussen jullie. Zo geef je je kind meer houvast als het angstig wordt.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Een angstig kind? 6 manieren om er als ouder mee om te gaan
Sluiten