De beeldscherm generatie: 5 tips om de schermtijd in de hand te houden

Beeldschermen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en dat geldt ook voor het leven van onze kinderen. Op scholen worden steeds vaker tablets gebruikt en ook thuis zitten de kids het liefst met hun neus op een scherm gedrukt. Maar hoe erg is dat? En hoe houd je de schermtijd in de hand?

Richtlijnen

Soms is het gewoon ontzettend handig om de kids een beeldscherm onder de neus te duwen. Bijvoorbeeld wanneer je aan het koken, wassen of werken bent en ze maar niet stoppen met aandacht vragen. Toch weten we wel dat het niet goed is voor kinderen om de hele dag achter een scherm te zitten. Hoe verleidelijk het ook is voor jou én je kind.

Veel ouders vragen zich dan ook af hoeveel schermtijd kinderen mogen krijgen op een dag. Maar daar bestaan eigenlijk geen goed onderbouwde regels voor. Stichting Mediaopvoeding heeft toch geprobeerd een richtlijn op te stellen voor een beetje houvast. Zij geven de volgende indicatie:

  • 2 – 4 jaar: 5 à 10 minuten per keer, tot maximaal 30 minuten per dag;
  • 4 – 6 jaar: 10 à 15 minuten per keer, tot maximaal 1 uur per dag;
  • 6 – 8 jaar: maximaal 1 uur per dag, verdeeld over periodes van maximaal 30 minuten;
  • 8 – 10 jaar: maximaal 1 à 1½ uur beeldschermtijd per dag;
  • 10 – 12 jaar: maximaal 2 uur beeldschermtijd per dag;
  • 12 jaar en ouder: maximaal 3 uur beeldschermtijd per dag.

Schermtijd in de hand houden

Begeleiden en beperken is het devies als je de richtlijnen wil naleven. Alleen zo gemakkelijk is dat nog niet. Vooral niet met wat oudere kinderen die meer en meer hun eigen mening hebben. Maar met duidelijke afspraken en regels kom je een heel eind. Hieronder een aantal handige tips:

1. Vaste momenten

Spreek vaste momenten af zodat je kind ook weet waar het aan toe is. Dat scheelt zeuren en bovendien leert je kind ook dat het op een gegeven moment weer is afgelopen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je kind op een beeldscherm mag als jij gaat koken, tot aan het avondeten.

2. Gebruik hulpmiddelen

De tijd gaat vaak sneller dan je denkt, gebruik daarom hulpmiddelen om te zorgen dat je de tijd niet uit het oog verliest. Kies bijvoorbeeld voor een (kook)wekker of zet een alarm op je telefoon.

3. Geef het goede voorbeeld

Net als voor veel andere dingen geldt, geef het goede voorbeeld. Als je zelf de hele dag op je telefoon kijkt of achter je laptop zit, is het ook lastiger om je kinderen te corrigeren. Leg je telefoon dus wat vaker aan de kant in het bijzijn van je kind. Dat is ook nog eens veel gezelliger!

4. Kijk samen

Zeker als je kind nog wat kleiner is, kan het praktisch en gezellig zijn om samen te spelen en kijken. Zo weet je precies wat je kind ziet en doet en bovendien heb je weer wat extra quality time samen.

5. Niet voor het slapen gaan

Een handige regel is: geen schermen vlak voor bedtijd. Door met een tablet te spelen of tv te kijken worden de hersenen geactiveerd. Het licht zorgt ervoor dat je kind niet slaperig wordt, maar juist wakkerder. Hierdoor zullen ze daarna niet gemakkelijk in slaap kunnen komen.

Lees ook: Veilig online: 5 educatieve YouTube-kanalen

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

Reageer op artikel:
De beeldscherm generatie: 5 tips om de schermtijd in de hand te houden
Sluiten