De wintertijd gaat bijna in: zo went je kind hier alvast aan

Eind oktober, de 31ste om precies te zijn, gaat de klok weer over op wintertijd. Dat betekent dus dat de klok om 03:00 uur ’s nachts een uur achteruit gaat (naar 02:00 uur), in de nacht van 30 op 31 oktober. Je kan dus lekker een uur langer slapen… zou je als moeder denken.

Zo zorg jij dat je kind er minder last van heeft:

Wintertijd

En wellicht staat je kind in plaats van 6 uur, om nieuwe tijd 5 uur naast je bed te popelen om naar beneden te kunnen voor eten, spelen en tv kijken. Want nee, die sterke biologische klok van je mini gaat helaas niet ook een uur achteruit. Wel kan je de overgang zo aangenaam mogelijk maken. Voor beide partijen.

Tip 1: een lekker donkere kamer

De biologische klok van je kindje wordt onder andere bepaald door het licht. Of juist door het gebrek daaraan. Zorg er daarom voor dat er geen straaltje licht door de ramen naar binnen kan vallen, want dat wekt je kind zeker weten. Houd de kamer zo donker mogelijk door verduisterende gordijnen op te hangen bijvoorbeeld.

Tip 2: verschuif die klok alvast

Niet echt natuurlijk, maar probeer een beetje te spelen met de eet- en slaaptijden van je kind. Pas je het slaapschema in de dagen ervoor alvast een beetje aan naar de wintertijd, en dan steeds een beetje meer, dan verschuift die biologische klok langzaamaan al een beetje naar de nieuwe tijd.

Tip 3: maak het licht in de kamer

De volgende ochtend, als de nieuwe tijd er is en het is tijd om op te staan, maak het dan lekker licht voor je kind (met daglicht) of ga meteen naar buiten. Het buitenlicht zal de biologische klok van je kind dan als vanzelf wat verplaatsen. Doe je dit een paar dagen, dan is je kind zo gewend aan de wintertijd.

Reageer op artikel:
De wintertijd gaat bijna in: zo went je kind hier alvast aan
Sluiten