Dysfatische ontwikkeling

redactie 19 jun 2018 Gezondheid

antwoord

Het is een verdrietige situatie en voor een moeder erg moeilijk om te zien dat je kind zich ongelukkig voelt. Dysfatische ontwikkeling is een neurologische spraak-taalontwikkelingsstoornis; het taalbegrip is bij een kind dan veel beter dan de spraak- en taalproductie. Met andere woorden: het kind begrijpt de taal goed, maar praat zelf niet of nauwelijks.

Het is op de eerste plaats belangrijk dat de leerkracht van je zoon informatie krijgt over zijn stoornis en zich gaat verdiepen in de manier waarop het beste met hem kan worden omgegaan. Je schrijft dat de juf echt wel wil meewerken. Het is dus zaak dat ze informatie krijgt en ook tips voor de praktijk. De juf kan ook hulp en advies vragen bij de Intern Begeleider van de school en bij een logopedist. Je kunt ook zelf een gesprek aanvragen bij deze mensen.

Vanaf 1985 is er een therapieconcept ontwikkeld: de methode Tan-Soderbergh. De methode is deels genoemd naar Ragnhild Soderberg, een Zweedse linguïst. Verzamel de belangrijkste informatie en ga daarmee nog eens terug naar de school. Vraag of de juf zich hierin wil verdiepen. Daarnaast denk ik dat je zoon professionele hulp nodig heeft. Psychische hulp van een psycholoog of psychiater, maar vooral ook een logopedist kan hulp bieden. Informeer bij de school en huisarts naar de mogelijkheden.

Je schrijft dat je zoon het fijn vindt om met iemand te praten. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je zoon de psychische hulp krijgt die hij nodig heeft.

Reageer op artikel:
Dysfatische ontwikkeling
Sluiten