Heeft je kind moeite met het leren van de tafels? Deze tips helpen!

2×2 en 3×4, tafels leren deed je vroeger waarschijnlijk zelf al, en nog steeds is dit een belangrijk onderdeel op de basisschool. Toch vinden veel kinderen het saai of moeilijk. Dus hoe kun je jouw kind nu helpen om de tafels te leren? Wij  geven je een paar tips.

In groep 4 wordt meestal gestart met de beruchte tafels. De kinderen krijgen deze sommen eerst inzichtelijk aangeboden zodat ze begrijpen wat zo’n keer-teken eigenlijk betekent.

Begrijpen waarom tafels leren belangrijk is

Het is ook belangrijk dat kinderen begrijpen waarom ze de tafels moeten leren. Voor jonge kinderen kun je daarom bijvoorbeeld het boek ‘Amanda bean’s amazing dream’ voorlezen. Het gaat over Amanda die bij alle sommen maar steeds blijft optellen. Uiteindelijk beseft ze dat vermenigvuldigen veel sneller gaat. Het is in heel eenvoudig Engels geschreven dus je kunt het tijdens het voorlezen makkelijk in het Nederlands vertalen.

In groep 5 en 6 leren de kinderen dat het ook belangrijk is om de tafels heel snel te kunnen opzeggen. Voor de cijfersommen zoals het onder elkaar vermenigvuldigen van grote getallen, het maken van (staart)delingen, procenten en breuken in de bovenbouw, is het enorm belangrijk dat er tempo zit in de sommen. Dit vraagt dus om goed geautomatiseerde tafelsommen.

Online oefenen

Op internet is een schat aan oefeningen te vinden om op een leuke manier tafels te oefenen. Kijk bijvoorbeeld maar eens op:
www.tafelsoefenen.nl
www.tafeltjesleren.nl
www.kinderspelletjes.nl/tafeleiland

Een nadeel van veel van deze spelletjes is dat er geen auditieve ondersteuning is. Je kind leert het snelst de tafels wanneer ze verbaal worden aangeboden met een visuele ondersteuning. Dat wil zeggen dat de tafeltjes hardop geoefend moeten worden met de som in beeld erbij. Wanneer een kind de sommen tegelijk hoort en ziet leert het sneller! Een goede app voor op een tablet is ‘Tafels leren-vermenigvuldigen’. Deze biedt wel de auditieve ondersteuning.

Extra tips

  • Sluit aan bij school: vraag zijn leerkracht welke tafel aan bod is en oefen deze ook thuis.
  • Beter elke dag kort (tien minuutjes) dan eens per week een uur.
  • Oefen regelmatig samen met je kind hardop. Ook bij de spelletjes op de computer kun je er even bij gaan zitten om de sommen uit te spreken.
  • Leg je kind uit waarom je dit doet: ‘Wanneer je oren meehelpen leer je de sommen beter te onthouden.’
  • Ook in het dagelijks leven kun je oefenen met de tafels. Laat je kind maar eens de tafel dekken: 4 keer een vork en een mes: 4 X 2= 8. In de winkel kopen we 3 pakken sap van elk 2 euro: 3 X 2=6.
  • Wanneer je kind een tafel onder de knie heeft, is het leuk om de tijd in te schakelen. Neem een stopwatch erbij en meet hoe snel je kind de tafel op kan zeggen. Kies voor de uitgebreide vorm (1 x 2 = 2 )en dus niet alleen de uitkomsten. Twintig seconden voor de hele tafel is prima. Meet elke dag zodat je kind ziet hoe goed hij vooruitgaat. Foutjes kun je apart noteren om deze nog eens extra te oefenen.
  • In groep 4 gaan de kinderen na de inzichtelijke oefeningen de tafel op volgorde oefenen en automatiseren. Pas daarna oefenen ze de sommen van één tafel door elkaar. De verschillende tafels door elkaar, komt meestal pas in groep 5 aan bod hoewel dit per methode kan verschillen. Hierover ontvang je waarschijnlijk informatie van de leerkracht.

Twee keer twee = 4 trucjes om thuis de tafels te oefenen met je kinderen

Reageer op artikel:
Heeft je kind moeite met het leren van de tafels? Deze tips helpen!
Sluiten