Kimmy (40): ‘Mijn kinderen krijgen 5000 euro als ze van social media wegblijven’
Social media kunnen niet alleen een grote afleiding zijn voor tieners, maar online platforms zoals Snapchat, Instagram en TikTok brengen ook risico’s met zich mee. Kimmy (40) wil dan ook het liefste dat haar kinderen wegblijven van sociale media. Samen met haar partner bedacht ze een bijzondere oplossing.
“Het lijkt wel alsof kinderen tegenwoordig meer waarde hechten aan online interacties dan aan offline contacten. Ik heb met eigen ogen gezien welke negatieve impact dat kan hebben op tieners. Mijn neefjes en nichtjes zijn constant met hun telefoons bezig en zijn daardoor veel asocialer geworden. Het is bijna onmogelijk om een normaal gesprek met ze te voeren zonder dat ze afgeleid worden door hun telefoons.
Een beloning van 5000 euro
Vorig jaar zijn we met het hele gezin op vakantie geweest. Mijn partner, dochter (13) en zoon (15) hebben een paar weken in Italië doorgebracht. Wat een fijne reis had moeten worden, veranderde al snel in een bron van ergernis. Mijn kinderen hebben geen enkele nieuwe vriend of vriendin gemaakt. In plaats daarvan hebben ze honderden stories en foto’s gepost. Ze toonden geen enkele interesse in hun omgeving en hebben enkel naar hun telefoonscherm gekeken. Mijn dochter liep zelfs de hele dag met één airpod in, zodat ze voortdurend TikTok-video’s kon blijven opnemen.
Aan het eind van de vakantie waren mijn partner en ik het zat. Aangezien gesprekken over hun sociale media alleen maar leidden tot ruzie, besloten we een ander plan. We boden hen beiden een aanzienlijk geldbedrag aan: als ze een jaar lang wegbleven van sociale media, zouden ze elk 5000 euro ontvangen.
Een jaar zonder sociale media
Toen ik mijn kinderen dit aanbod deed, reageerden ze enthousiast. We stelden een officieel contract op dat we allemaal ondertekenden. Het idee was helder: geen enkele vorm van sociale media voor één jaar, met als beloning 5000 euro. Tot mijn verrassing reageerden ze allebei zeer enthousiast. Het contract was nog maar net getekend of mijn kinderen verwijderden al hun sociale media-accounts.
Samen met mijn kinderen maakten we een moodboard waarop ze hun plannen en ideeën uitwerkten over wat ze met het geld wilden doen. De grootste droom van mijn dochter is om ooit zelf een paard te bezitten, terwijl mijn zoon later een wereldreis wil maken.
Wij waren enthousiast over de deal, maar onze ouders reageerden minder positief. Zij vinden dat we onze kinderen met deze financiële beloningen verkeerde normen en waarden aanleren. Ik begrijp hun bezorgdheid, maar weet ik niet meer hoe ik mijn kinderen nog kan motiveren en stimuleren.
Mijn dochter gaf al snel op
Nog geen twee maanden na het ondertekenen van het contract, ontdekte ik dat mijn dochter alweer op Snapchat actief was. Ik confronteerde mijn dochter er meteen mee en tot mijn verbazing gaf ze het direct toe. Ze leek er ook niet erg rouwig om dat ze het geld niet zou krijgen.
Bij mijn zoon lijkt het experiment echter goed te werken. Hij is inmiddels alweer tien maanden van social media af en ik heb goede hoop dat hij die laatste twee maanden nog kan volhouden. Ik ben super trots op hem en ik vind dat hij het geld helemaal verdiend heeft. We hebben al afspraken gemaakt over het volgende jaar: ik hoop dat we het contract weer kunnen voortzetten.
Ook hoop ik dat mijn dochter spijt krijgt en het alsnog wil proberen. Wellicht wanneer zij ziet dat mijn zoon dadelijk het geldbedrag ontvangt, dat zij spijt krijgt. Maar ik heb geen hoge verwachtingen; zij is nu eenmaal helemaal gek van sociale media en ik denk niet dat het op korte termijn zal veranderen.”
Risico’s van social media
Dat Kimmy zich zorgen maakt over de eventuele risico’s dat sociale media met zich meebrengen, is niet gek. Uit meerdere wetenschappelijke onderzoek blijkt namelijk dat het gebruik van sociale media gerelateerd is aan mentale gezondheisproblemen bij jongeren. Daarbij kunnen er privacy-problemen ontstaan wanneer kinderen op een onveilige manier hun gegevens delen en dan hebben we het nog niet over online pestgedrag.
Bijna twee derde van de jongeren is verslaafd aan social media