Langzaam

redactie 19 jun 2018 Gedrag

antwoord

Het ene kind is langzamer dan het andere en het ene kind is sneller afgeleid dan het andere. En inderdaad kan dat op deze leeftijd een fase zijn en verandert het in de loop der jaren. Je hoeft je er nu dan ook niet direct zorgen om te maken. 

Maak onderscheid tussen:

  • wat zich op school afspeelt 
  • wat zich thuis afspeelt (de dagelijkse routines). 

Daar waar het om schoolwerk gaat, is het aan school om het goed in de gaten te houden en waar nodig bij te sturen. Zij zullen ook in de gaten houden wat de oorzaak is van het langzame werken: kan ze het niet of is haar concentratie te laag, is ze snel afgeleid, etc. Mocht het nodig zijn, dan zullen ze jullie adviseren om te kijken hoe je dochter ermee geholpen kan worden. Verder zou ik het nu een beetje bij hen laten. 

Daar waar het zich thuis afspeelt, kan het natuurlijk behoorlijk gaan irriteren om je kind steeds maar weer door de dagelijkse routines heen te moeten slepen. Bovendien kost het veel tijd en energie. Niet leuk voor jou als ouder maar het gemopper dat hieruit volgt, is voor een kind natuurlijk ook niet leuk! Dat is in ieder geval goed om te beseffen! 
Wat ideetjes om haar te helpen de dagelijkse routine makkelijker door te komen:

  • Bespreek met je kind dat het voor haar niet fijn is als jij haar de hele tijd achter de vodden zit en bedenk samen wat het haar kan opleveren als het haar lukt om wat sneller zich aan te kleden, te eten en naar bed te gaan: meer tijd voor spelen en verhaaltjes, geen gemopper, meer tijd om samen iets leuks te doen, enzovoort. Bedenk er zoveel mogelijk! 
  • Maak vervolgens samen een plannetje hoe jij haar kan helpen om het te laten lukken. Wat kun jij zeggen of doen wat helpt? Noteer alle stappen die erbij horen en schrijf die op, doe er foto’s bij of teken ze. Dit helpt kinderen vaak heel goed! Hoe gaat het opstaan eruitzien? Spreek met haar door wat er allemaal bij hoort en welke dingen het lastig maken om door te gaan. Bedenk vervolgens hoe jullie dat kunnen voorkomen. Welke plek is handig om aan te kleden met zo min mogelijk afleiding? Helpt een kookwekker? Of een codewoord (in plaats van ‘gemopper’) voor de momenten dat ze het even vergeet.
  • Bedenk ook iets leuks voor als het haar is gelukt! Bijvoorbeeld als het haar lukt om opstaan, aankleden en naar school gaan binnen een uur te doen (voor een wat langere tijd) dan gaan jullie iets extra lekkers eten of iets leuks doen wat zij mag kiezen. Belonen met cadeautjes is niet nodig en zou ik ook niet doen, meer tijd met jou en leuke dingen doen werkt veel beter! 
  • Pak één ding tegelijk aan en als het gelukt is het volgende. 
  • Benoem succesjes, ook kleine stappen! 

Nog wat algemene tips:

  • Vooraf observeren levert heel vaak informatie op waardoor je nog beter een plan van aanpak kunt maken. Noteer een week lang de lastige momenten, hoe het opstaan eruitziet en wanneer het wél goed gaat. 
  • Vragen stellen en dubbele opdrachten zijn voor dit soort kinderen heel lastig. Korte opdrachten geven in plaats van iets vragen, werkt vaak al veel beter! Even de stappen doorspreken voor ze begint ook. 
    Praat haar waar nodig door handelingen heen. ‘Je sokken aan… schoenen pakken… heel goed, nu je tas mee naar beneden nemen…’
Reageer op artikel:
Langzaam
Sluiten