redactie
redactie Opvoeden 8 nov 2019

Het leerproces van kleine kinderen: zo werkt het en zo help je (vooral niet)

Kids zijn van nature nieuwsgierig naar de wereld om zich heen. Ze leren onder andere door deze wereld zelf te ontdekken maar doen ook veel na. Vaak bemoeien wij als ouders ons met dit leerproces, maar is dat wel nodig?

Kleine kinderen leren graag en veel, denk maar aan een baby die zelf leert rollen, zitten en praten. Wij helpen onze kinderen graag bij hun leerproces maar soms hebben ze die goedbedoelde bemoeienissen juist niet nodig.

Het leerproces van kleine kinderen

Je ziet het waarschijnlijk al wel om je heen: baby’s volgen hun eigen tempo. Zo zit de een met een paar maanden terwijl de andere baby nog even lekker blijft liggen. Het ene kind loopt als-ie nog geen jaar is, de ander na twee jaar. Datzelfde geldt ook voor de taalontwikkeling van kleintjes.

Uiteindelijk zitten, lopen en praten ze allemaal, maar wel pas als ze hier zelf aan toe zijn. Pushen hierin heeft dus absoluut geen zin. Geef je kindje juist de ruimte: doe dingen voor en begeleid. Kinderen doen alles graag na, daar leren ze het meeste van.

Presteren onder druk: een no go

We leven al in zo’n op-prestaties-gerichte-wereld, dat we het onbewust misschien ook meegeven aan onze kids. Volgens ontwikkelingspsycholoog Peter Gray is het een no go om je kids te beoordelen op hun kunnen.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die iets al goed kunnen het vaak nog beter willen doen en kinderen die iets minder goed kunnen, zullen daardoor juist een stapje terug doen. In beide gevallen krijgen kinderen meer stress dus laat ze lekker hun gang gaan en leren op hun eigen tempo.

Belonen, straffen of geen van beide?

Elke ouder denkt anders over opvoeden en dan met name over het belonen en straffen. Steeds meer ouders gebruiken de methode ‘positief opvoeden‘ en zullen dus eerder belonen dan straffen. Toch blijkt dat voor de innerlijke motivatie van een kind niet altijd ‘goed’ te zijn. Het is namelijk zo dat kids van nature nieuwsgierig, sociaal en speels zijn.

Deelt een kindje speelgoed met een ander kind vanuit de behoefte om te delen en jij als ouder beloont dit door je mini hierin aan te moedigen, dan zal je kind de volgende keer delen omdat het een compliment van jou krijgt. En dus niet meer vanuit het innerlijke, om een ander kind blij te maken.

Dit artikel is geschreven door Laurien Bleeker.

KiinD

Reageer op artikel:
Het leerproces van kleine kinderen: zo werkt het en zo help je (vooral niet)
Sluiten