Mindful ouderschap: zo helpt het bij ruzie met je kind

Soraya Vogelaar 19 jun 2018 Ouders

Het komt weleens voor dat je als ouder ruzie krijgt met je kind en de emoties kunnen dan hoog oplopen. Zeker als je zoon of dochter in een opstandige fase zit. Mindful ouderschap kan hier een helpende hand in bieden.

Dokter Dan Siegel, een klinisch psycholoog, is gespecialiseerd in onderzoek doen naar het brein, hij sprak met Huffington Post over de effecten van emoties op het ouderschap. Volgens Siegel kunnen ouders tijdens stressvolle momenten in het ouderschap de controle verliezen. De emoties nemen dan de overhand en bepalen hoe er op een situatie gereageerd wordt. Om dit te voorkomen, komt mindful ouderschap om de hoek komen kijken.

Mindful ouderschap draait erom dat je niet direct reageert, maar dat je een welbewuste en weloverwogen respons geeft.

Krisitin Race, Dr. en auteur van het boek: Mindful Parenting: Simple and Powerful Solutions for Raising Creative, Engaged, Happy Kids in Today’s Hectic World, (een hele mond vol) stelt dat er een aantal aspecten zijn die een sleutelrol spelen bij mindful ouderschap. Zij heeft hiervoor de volgende drie punten opgesteld:

1. Merk je eigen gevoelens op wanneer je een conflict hebt met je kind
Wanneer was je meest recente ruzie of conflict met je kind? Wat gebeurde er toen en welke gevoelens maakte het bij je los? Zoom in op dit gevoel. Het maakt niet uit of het gevoelens van woede, verdriet of schaamte waren. Stop ze niet weg en oordeel er niet over, maar laat ze er simpelweg zijn. Zo merk je dat het gevoel een stroom is die komt en gaat. Maak het verder niet groter dan het is en handel er niet naar. De gevoelens heb je in het conflict, maar ze bepalen niet wie je bent.

LEES OOK: 10 tips om de relatie met je kind te versterken

Probeer vervolgens het conflict door de ogen van je kind te bekijken. Als je door de ruzie niet bepaald fijne gevoelens voelt voor je kind, probeer dan te denken aan de momenten waarop dit wel het geval was. Houd die fijne gevoelens vast als je voelt dat je kwaad wordt.

Blijf gedurende de dag ook mindful en bewust van de emoties die je ervaart. Let er bijvoorbeeld op of er irritaties bij je opborrelen. Dat kan een teken zijn dat er dingen zijn die dit gevoel oproepen.

Als je eenmaal doorhebt welke dingen de irritatie veroorzaken of verergeren, kun je werken aan het volgende punt:

2. Leer jezelf aan om even pauze te nemen voordat je boos reageert
Het welbekende ‘tot tien tellen’. De essentie van mindful ouderschap, is dat je in het heetst van de strijd kalm weet te blijven. Dit kun je doen door bewust de focus te verleggen naar je lichaam en ademhaling. Als we boos worden of andere heftige emoties voelen, uit zich dit vooral in ons lichaam. Door je lichaam als het ware eerst in een kalme stand te brengen, word je mentaal vervolgens ook kalmer. Hierdoor reageer je kalmer en kun jij je emoties beter verwerken.

LEES OOK: Deze 7 emoties moet je kind leren

3. Luister aandachtig naar het standpunt van je kind, zelfs als je het er niet mee eens bent
Je kind is natuurlijk nog een kind, wat betekent dat hij of zij nog lang niet altijd vat heeft op de eigen emoties. Kinderen leren nog om hun emoties te begrijpen en reguleren. Hierdoor gebeurt het ook sneller dat je zoon of dochter je op de zenuwen kan werken. Maar dit is oké. Hier kun je ook veel beter mee omgaan als jij je bewust bent van je eigen emoties en die van je kind. Neem hier een leidende rol in aan zodat je kind ook leert om zich bewust te zijn van de eigen gevoelens. Geef je zoon of dochter de ruimte om gevoelens te uiten en zijn of haar standpunt te verdedigen.

4. Neem de tijd en wees niet te streng voor jezelf
Het hoeft niet altijd perfect te gaan. Mindful handelen is net als een spier die je moet trainen: na verloop van tijd gaat het steeds beter. Voel je dus niet schuldig als er dagen zijn waarop jij je het liefst even afsluit van de rest omdat een ruzie je dwarszit. Of dat je toch een blokje om wandelt omdat je brutaal gedrag van je kind niet kunt uitstaan.

Als je toch een keer een boze toon aanslaat naar je kind, kun je altijd je excuses aanbieden. Jij bent ook maar een mens en ouders maken ook weleens fouten. Wees hier bedachtzaam in en leg dit eventueel ook uit aan je kind.  Zorg goed voor jezelf en maak jezelf zo nu en dan een prioriteit door een time-out in te lassen. Zo kun je weer opgeladen verder en de frustraties op een later moment tackelen.

Huffington Post

Reageer op artikel:
Mindful ouderschap: zo helpt het bij ruzie met je kind
Sluiten