Moeilijke eter? Stop de strijd aan tafel met de volgende tips

redactie 15 jul 2018 Gezondheid

Je kent het vast wel, een drukke dag achter de rug, net 30 minuten in de keuken gestaan om een voedzame maaltijd voor je gezin te bereiden en nog vóór je de pannen op tafel hebt staan hoor je al: ‘Het ruikt vies! Dat ga ik echt niet eten hoor!’, of de welbekende ‘Dat lust ik niet!’ Vast erg herkenbaar voor de meeste ouders. En zo is de gezelligheid aan tafel al ver te zoeken, laat staan dat jullie gezellig kunnen bijpraten over de dag.

Maar wat kun je nu doen om het weer wat gezelliger aan tafel te krijgen en te houden. Hoe laat je je moeilijke eter toch lekker smullen…?

1.

Bespreek met je kinderen in het weekend bijvoorbeeld al wat jullie gaan eten in de komende week. Laat ze zelf suggesties doen. Natuurlijk komen ze met de bekende P’s (pizza, patat en pannenkoeken). Laat ze deze wensen eerst uiten en geef ook aan dat daar af en toe echt wel ruimte voor is, in de weekenden bijvoorbeeld, of bij speciale gelegenheden. Laat ze later hun favoriete groenten opnoemen. Geef ze een keuze. Dat geeft ze het gevoel van controle en inspraak. Zullen we op maandag erwtjes of worteltjes eten? Worteltjes gekookt of rauw? Schnitzel of kleine gehaktballetjes?
Maak met de inbreng van de kinderen en met de inbreng van de volwassenen samen een weekmenu. Kinderen weten dan al waar ze aan toe zijn en hebben het gevoel inspraak te hebben. Hierdoor zullen ze minder weerstand bieden. Zeker ook voor kinderen met een lichte mate van autisme is het heel prettig om te weten wat ze gaan eten.

2.

Kook niet te scherp of kruidig. Je hebt vast wel ooit gehoord: ‘Heet, heet, scherp scherp… WATER!’ Terwijl jij denkt: ik heb er net een snufje peper in gedaan? Wat overdrijf je nu?! 
Kinderen hebben veel meer smaakpapillen in de mond dan volwassenen. Daardoor ervaren zij de peper of de kruiden veel scherper dan een volwassene. Zeker ook voor kinderen die snel overprikkeld raken is een milde smaak aan te raden. Zet wat extra smaakmakers voor jezelf op tafel.

3.

Geef bij je kinderen duidelijk aan wanneer het etenstijd is, zodat ze tijdens het spelen al voorbereid worden op wat komen gaat. Dit werkt voor kinderen 10 keer beter dan vanuit het niets roepen: ‘Het eten is klaar, handen wassen en aan tafel!’ Als je ze niet voorbereidt, heb je veel meer kans op weerstand. Geef bijvoorbeeld vanaf een kwartier voordat het eten klaar is aan dat over 15, 10 en daarna 5 minuten het eten klaar is. Dit geeft kinderen de ruimte om te ‘schakelen’.

4.

Maak het leuk! Volgens onderzoek eten kinderen eerder van een bord dat er ‘leuk’ uitziet. Er zijn bordjes op de markt waarop een hoofdje staat, Bovenop zijn hoofd komt de spaghetti als haar en onderop de tomatensaus als baard. Dat ziet er wel heel gezellig uit. Nog twee cherry-tomaatjes als wangetjes en je hebt zeker meer kans dat je kind gaat proeven, voelen en in ieder geval een positieve ervaring met het avondeten heeft. 

5.

Een zelfgemaakte pizza is een leuke manier om je kinderen bij het koken te betrekken. Betrek ze bij het boodschappen doen voor op hun eigen pizza en bij het maken van de pizza. Als je zelf de ingrediënten uitkiest en je maaltijd maakt, ben je veel eerder geneigd het in je mond te stoppen en om te proeven.

6.

Is je kind echt een slechte eter, dan kun je een beloningskaart proberen. Dit heeft enorm goed gewerkt bij mijn eigen dochter die bijna niets lekker vond en ook zeker niet wilde proeven. Het gaat als volgt: je vraagt aan je kind wat hij of zij nu echt heel graag zou willen. De beloningen kunnen zijn: een uitje met de familie, naar de speeltuin, voetbalkaartjes, een nieuw playmobile poppetje, etc… Je spreekt af dat je kind dat wat hij of zij graag wil kan verdienen met stickers. Kinderen vinden het heerlijk om een sticker te verdienen. Op de basisschool werken de leerkrachten ook met de positieve bekrachting van stickers. 
Bijvoorbeeld 7 dagen lang iedere dag 1 eetlepel van een eenpansgerecht eten of een nieuwe groente proeven. Je kind mag zelf beslissen of het die dag de sticker wil verdienen. Zo heeft je kind de controle over de situatie en voelt hij of zij zich veilig. Je kunt de leukste beloningskaarten via internet vinden, maar samen een beloningskaart maken is ook erg leuk en maakt het kind nog enthousiaster en meer betrokken bij dit experiment. Je zult verbaasd zijn hoe graag ze die sticker willen plakken.

7.

Heb geduld! Kinderen moeten gemiddeld 10 keer een voedingsmiddel geproefd hebben voor ze aan de smaak zijn gewend. Ook dit heeft te maken met de vele smaakpapillen in de mond. Blijf het dus op tafel zetten en laat je kind iedere keer een klein hapje proeven. Het hoeft echt geen volle eetlepel te zijn, 5 sliertjes rode kool is ook proeven. Kleine stapjes om het veilig en behapbaar te houden voor je kind. 

8.

Kinderen hebben in de relatief korte tijd dat ze wakker zijn veel voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien, ze hebben veel minder uren in de dag zitten dan volwassen om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Dus een (gezonde) snack uit school en wat drinken is helemaal prima, maar probeer de zoete sapjes en tussendoortjes zoveel mogelijk te beperken. In principe hebben kinderen voldoende aan 6 eetmomenten. 3 volwaardige maaltijden en 3 tussendoortjes. Tussendoortjes zijn voedingsmiddelen die voedingsstoffen leveren. Extraatjes die zijn gewoon lekker, maar geven geen voedingsstoffen om te groeien en energiek te zijn. Dus als het even kan, zorg dat je kind met trek aan tafel zit en niet nog vol zit van alle drankjes of dat extraatje van de dag.

9.

Laat je kind bij voorkeur het eten zelf opscheppen, ook al het minder is dan je zelf zou willen. Ze kunnen altijd nog een keer opscheppen, ook dit geeft weer het gevoel van controle hebben over wat er op hun bordje ligt en de kans is veel groter dat wat er op het bord ligt ook daadwerkelijk allemaal opgegeten gaat worden. De perfecte kans om complimenten uit te delen en misschien wel een applausje van de rest van het gezin. Wat een feest! Dat willen ze vast nog een keer!

10.

Focus niet op het eten zelf. Heeft je kind eenmaal eten op een bord voor zijn neus staan, negeer het eten dan compleet. Vraag wat het leukste moment van de dag was, of ze vandaag nog de slappe lach hebben gehad, vertel over je eigen dag of die leuke mop. Maak het luchtig. Dit creëert een veilige omgeving voor je kind en zo zal het eerder geneigd zijn om net zoals jij de vork op te pakken en lekker te gaan eten. 

Hopelijk heb je iets aan deze tips en wordt het weer een stuk gezelliger aan de eettafel. Oefening baart kunst, dus blijf volhouden!

Door Gaby Buining

Reageer op artikel:
Moeilijke eter? Stop de strijd aan tafel met de volgende tips
Sluiten