Duurt naar bed brengen (voor je gevoel) uren? 5 tips voor een soepel avondritueel

Is het elke avond weer hetzelfde liedje? Zeuren, treuzelen, precies op het moment dat ze naar bed moeten? Dan ben je echt niet de enige hoor. Bij veel gezinnen duurt het avondritueel veel langer dan je als (toch al vermoeide) ouder zou willen. Daarom vijf tips voor een lekker soepel bedritueel.

Je kinderen naar bed brengen, vanaf peuter tot tiener is het vaak geen pretje. Er zullen weinig kinderen zijn die staan te juichen om naar bed te gaan. En zeker nu het langer licht is buiten zullen de kids al snel langer op willen blijven. Maar ja, na een lange dag wil jij misschien ook eindelijk eens op de bank ploffen en met de benen omhoog. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Wij vertellen het je.

Zo gaat naar bed brengen soepel

Rust, reinheid en regelmaat is een bekend advies voor baby’s, maar ook oudere kinderen hebben er baat bij.

1. Een vast ritueel

Zorg ervoor dat je kinderen weten waar ze aan toe zijn. Dat betekent iedere avond hetzelfde ritueel. Denk bijvoorbeeld aan eerst pyjama aan, dan tandenpoetsen, even lezen en dan slapen. Maar je kan ook elke avond nog even een knuffelmomentje doen, of misschien wel een korte voetmassage. Wat jullie ritueel ook is, stick with it.

2. Zorg voor rust

Laat je kinderen vlak voor het slapen gaan geen activiteiten meer doen waar ze heel opgewonden of druk van worden. Dus niet direct na het sporten naar bed, maar ook niet direct na het spelen van een heftige game. Een kwartiertje lezen op de bank, voordat jullie naar boven gaan kan al wonderen doen om je kind alvast tot rust te brengen.

3. Geen eten voor het slapen

Nog iets waar kinderen druk of energiek van kunnen worden is eten en drinken. Eten zorgt er namelijk voor dat de suikerspiegel stijgt waardoor kinderen heel wakker en alert worden. Laat ze daarom een half uur voor het slapen niks meer eten of drinken. Hooguit een glaasje water.

4. Geef controle

Geef je kind de controle, of in ieder geval het gevoel dat het de controle over dingen heeft. Laat hem bijvoorbeeld kiezen welk boek er wordt gelezen, welke knuffel er mee naar bed gaat of welke pyjama hij aantrekt. Door die kleine dingen heeft je kind het gevoel de controle te hebben over het naar bed gaan en zal er minder strijd zijn.

5. De bedtijd

Kies een vaste bedtijd en kondig altijd een half uur van te voren aan dat het bijna bedtijd is. Zo komt het niet onverwachts. Zeker voor kinderen die nog geen klok kunnen kijken is dat fijn. Dat half uurtje kun je dan ook meteen goed gebruiken als de “rustperiode” van punt twee.

Lees ook:

Snap je kind

Reageer op artikel:
Duurt naar bed brengen (voor je gevoel) uren? 5 tips voor een soepel avondritueel
Sluiten