Nationale week zonder vlees: wat je moeten weten over vegetarisch eten met kinderen

Van 9 tot 15 maart is het officieel de nationale week zonder vlees! Maar vegetarisch eten blijft niet alleen beperkt tot deze week. Steeds meer mensen worden zich bewust van de voordelen die minder of geen vlees eten met zich brengen. 

Maar vegetarisch eten met kinderen: kan dat eigenlijk? Wat zijn de voor- en nadelen qua gezondheid en waar moet je als ouder op letten? Wij geven je wat handige vuistregels in dit artikel.

Vegetarisch eten met kinderen; is het gezond?

Of je je kinderen vegetarisch op wil voeden, is een keuze die jij als ouder alleen kan maken. Eet je zelf vegetarisch? Past het bij de behoeften van jouw gezin?
Vanuit gezondheidsperspectief kunnen we gelukkig een volmondig ‘JA’ als antwoord geven op deze vraag. Kinderen vegetarisch opvoeden is geen enkel probleem. Wel is het belangrijk om als ouder extra attent te zijn op het dieet van je kind. Is dit gevarieerd en gezond genoeg?

Belangrijke voedingsstoffen die je kind nodig heeft

Om goed te kunnen groeien, heeft je kind onder andere genoeg ijzer en vitamine B1 en B12 nodig. Deze voedingsstoffen zitten doorgaans in ruime hoeveelheden in vlees. Daarom is het belangrijk om goede vervangers voor te schotelen als jij of je kind besluit met vlees te minderen of te stoppen.

Vegetarische voedingsmiddelen waar veel ijzer en vitamine B1 en B12 in zitten, zijn:

  • ei
  • tempé
  • tofu
  • peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen
  • groene (blad)groenten
  • noten

(Groene) groenten zitten ook boordevol ijzer, maar dat is plantaardig ijzer. Het lichaam neemt dit soort ijzer minder makkelijk op. Vitamine C helpt om ijzer uit de voeding te halen. Geef je kind daarom bij elke maaltijd iets van groente of fruit. Hierdoor wordt het plantaardige ijzer beter door het lichaam opgenomen.

Eet je kind nog wel vis? Dan is dit ook een goede vleesvervanger.

Als je kind vegetarisch gaat eten, en dit goed opgevangen wordt met een gevarieerd dieet, zijn supplementen vaak niet nodig. Maar als je kind helemaal geen dierlijke producten meer eet, en dus veganistisch is, is het wel verstandig om dit met een huisarts of diëtist te overleggen. Je kind kan dan baat hebben bij bepaalde supplementen.

Vleesvervangers: waar let je op?

Veel kinderen vinden vleesvervangers lekker. Denk aan vleesvrije worstjes, kipstukjes, gehakt en hamburgers. Het klaarmaken van vleesvervangers kan de overgang naar een vegetarisch dieet ook makkelijker maken. Maar wat zijn goede vleesvervangers? Want soms bevatten deze vegetarische alternatieven niet de juiste voedingsstoffen die je kind nodig heeft, of ze bevatten veel te veel zout.

Als je op zoek gaat naar een goede vleesvervanger, is het dus belangrijk om te letten op de aanwezigheid van ijzer, proteïnen en vitaminen B1 en B12.

Criteria voor een goede vleesvervanger:

  • eiwit (meer dan 20% van de energie)
  • ijzer (meer dan 0.8 milligram per 100 gram)
  • vitamine B1 (meer dan 0.06 milligram per 100 gram)
  • vitamine B12 (0.24 microgram per 100 gram)

Let bij je keuze ook op de aanwezigheid van natrium. Het is het beste om te kiezen voor producten die minder dan 450 milligram per 100 gram bevatten.

Lees ook: Je kind vegetarisch opvoeden: wel of geen goed plan?

Toch blijft gevarieerd eten het beste voor je kinderen, en voor jezelf! Probeer veel verschillende groenten uit en kijk waar jouw kinderen voorkeur aan geven. Verwerk noten, eieren en kaas in gerechten, om ervoor te zorgen dat je kinderen genoeg eiwitten binnen krijgen.

En wil je je kinderen meer betrekken bij vegetarisch eten? Ga dan eens samen boodschappen doen en kook samen! Deze momenten zijn perfect om je kind de voordelen uit te leggen van een vegetarisch dieet. Het is namelijk niet alleen goed voor de planeet en voor de dieren, maar het kan ook belangrijke voordelen voor onze eigen gezondheid hebben!

Inspiratie nodig voor lekkere vegetarische recepten? Bekijk dan eens de recepten op Famme.nl en Culy.nl

Bron: Voedingscentrum.nl

Reageer op artikel:
Nationale week zonder vlees: wat je moeten weten over vegetarisch eten met kinderen
Sluiten