Welke sport past fysiek het beste bij jouw kind?

redactie 19 jun 2018 Beweging

Een sport voor je kind kiezen op basis van z'n lichaamsbouw. Volgens sommige wetenschappers helemaal niet zo gek. Grofweg zijn er drie typen: tanig en gespierd, zacht en rond, en lang en hoekig. Bij elke type passen bepaalde sporten extra goed, omdat je daarbij profiteert van je lichaamsbouw.

Elk kind valt in een van de drie categorieën die de Amerikaanse pyscholoog William H. Sheldon in de twintigste eeuw onderscheidde. Let op: niemand valt volledig onder één typering: wel hebben we allemaal een overheersend lichaamstype. Het lichaamstype dat overheerst, is bepalend voor je fysieke bouw. Het is dus mogelijk dat twee van je drie kinderen dun en pezig zijn en de derde wat zwaarder en gespierder is. Voor iedereen – hoe dik, dun of lang ook – zijn er verschillende fysieke activiteiten om van te profiteren.

Favoriete sport

Als een kind weet dat iedereen met een bepaald lichaamstype geboren wordt, zal het zijn eigen lichaam makkelijker accepteren. Vooral meisjes die zichzelf in vergelijking met hun lenige en slanke zusjes log en dik vinden, kunnen daar moeite mee hebben. Het lijkt vreselijk oneerlijk dat zij nooit zo slank als haar zusje zal lijken, hoe hard ze ook traint. Of dat haar zusje schijnbaar alles kan eten zonder een grammetje aan te komen. Het ís niet eerlijk, maar het besef dat het lichaamstype, de dikte van de huid en de plekken waar vet wordt opgeslagen genetisch bepaald zijn, helpt haar wellicht de onderlinge verschillen te verklaren en zichzelf te accepteren zoals ze is. Dan kan ze van haar sterke punten profiteren door de activiteit te kiezen die bij haar lichaamstype past. Overigens is er geen enkele reden om een favoriete sport niet uit te oefenen omdat die niet bij je lichaamstype zou passen. Ook korte, mollige meisjes kunnen goede tennissters worden als ze gek zijn op die sport.

Endomorfie (zacht en rond)

  • bij vrouwen: peervormig
  • overontwikkelde spijsvertering
  • moeite met gewichtsverlies
  • over het algemeen gemakkelijke gewichtstoename
  • snelle spiergroei

Bij deze groep is de verhouding tussen vet en spieren hoger. Door het zachte uiterlijk is het vaak moeilijker om er 'strakker' uit te zien door middel van sporten en lijnen.

Beste activiteiten: middellange afstanden en middelmatige inspanning. Bijvoorbeeld zwemmen, dansen, vechtsporten, tennis, boogschieten, zeilen, golf, hiking, watersport en sommige atletiekonderdelen.

Mesomorfie (tanig en gespierd)

  • atletisch
  • hoekig (zandlopervorm voor vrouwen)
  • gemakkelijke gewichtstoename en -verlies
  • snelle spiergroei

Beste groepsactiviteiten: sporten die kracht en uithoudingsvermogen vereisen, zoals rugby, basketbal, waterpolo en ijshockey.

Beste individuele activiteiten: vechtsporten, boksen, kogelstoten, discuswerpen, schaatsen, sprinten, zwemmen en turnen.

Ectomorfie (lang, hoekig)

  • platte borst (meisjes)
  • teergebouwd
  • lichtgespierd
  • slank
  • moeite met gewichtstoename
  • langzame spiergroei

Beste groepsactiviteiten: voetbal, rugby (vleugelspeler), basketbal, hockey en ijshockey (aanvaller).

Beste individuele activiteiten: langeafstandslopen, polsstokhoogspringen, triatlon, veldlopen, skieën en zwemmen.

Reageer op artikel:
Welke sport past fysiek het beste bij jouw kind?
Sluiten