Wilma Groothuis
Wilma Groothuis Opvoeden 5 okt 2023
Leestijd: 4 minuten

Zoon blijven aansporen om huiswerk te maken? ‘Hij mag zelf op de blaren zitten’

Onlangs deelden we op onze Facebookpagina het dilemma van Gerda (42). Zij vroeg zich af: “Moet ik mijn zoon (14) blijven aansporen om huiswerk te maken?” Hier hadden meerdere lezers een mening over.

We delen een greep uit de reacties.

Huiswerk maken

Gerda’s zoon zit in de tweede klas van de middelbare school. Ze moet hem de hele tijd aansporen om huiswerk te maken. “Hij vindt huiswerk maken gewoon niet belangrijk, hij zegt dat de leraren het vaak niet eens checken, alleen als je zelf vragen hebt. Ik heb al meerdere keren aan hem duidelijk gemaakt dat wij het wel belangrijk vinden dat hij zijn huiswerk maakt, omdat hij het anders steeds lastiger gaat krijgen op school. Moet ik hem blijven aansporen om zijn huiswerk te maken of moet ik het even een tijdje laten zitten en kijken of hij er wat van leert?”

Lees hier het hele verhaal van Gerda, mocht je het hebben gemist. Dit zijn jullie adviezen voor Gerda:

1. Zelf ontdekken

“Loslaten, heb ik bij de mijne ook gedaan. Nu heeft hij zelf zijn motivatie gevonden en gaat hij heel lekker. Hij heeft in een keer zijn examen gehaald en gaat nu lekker verder leren. Ik denk dat we ze te veel druk opleggen en ik denk dat dan de hakken in het zand gaan. Ik liet hem los en hij ontdekte alles zelf.” – Debbie

2. Gesprek omdraaien

“Misschien vindt hij het lastig om een goede planning te maken of goede uittreksels en zou hij hulp fijn vinden. Misschien moet je het gesprek eens omdraaien? Niet vanuit jullie als ouders, maar vanuit hem. Wat heeft hij nodig om de motivatie te vinden?” – Saskia

3. Zelf op de blaren zitten

“Je mag er best wat van zeggen, maar leg er niet te veel druk op. En als hij het niet haalt, dan mag hij zelf op de blaren zitten. En misschien moet je benoemen dat als hij het straks niet haalt, die leuke vriendengroep wel doorgaat naar de volgende klas en hij niet.” – Linni

4. Het kwartje zal vallen

“Ik vind van wel. Jij bent de ouder, hij is nog jong, dus ik zou hem blijven aansporen. Een keer zal het kwartje vallen en dan kan hij nooit zeggen dat je hem niet hebt geholpen. En ja, het zijn pubers hè, succes.” – Lenny

5. Hij moet het ook zelf leren

“Loslaten is best moeilijk. Toen mijn zoon in de brugklas en de tweede klas zat, zat ik er bovenop en hebben we ook veel geholpen. Nu laat ik hem wat losser, hij moet het ook zelf leren. Hij weet dat hij om hulp kan vragen als het nodig is. Heel af en toe vraag ik nog of hij zijn huiswerk gemaakt heeft, maar verder niet. Succes!” – Lis

6. Open vragen stellen

“Ik zou op een volwassen manier het gesprek aangaan en open vragen stellen. En dit soms herhalen als je je zorgen maakt. Dat kan bijvoorbeeld door eens per week een vergadering in te plannen, waarbij iedereen wat op tafel kan gooien. Je kan dan altijd ingaan op hoe jouw hulp eruit ziet.

Verder weet ik van mijn tijd dat een zesjescultuur oké was. Het zijn ook veel verschillende vakken, ik kan me voorstellen dat het hem niet zo interesseert. Dus verplaats je in de ander, dan voelt de ander zich gehoord en dan kan je een open gesprek aangaan en horen wat de ander wil.” – Nanda

7. Zijn verantwoordelijkheid

“Sommige kinderen hebben net wat meer sturing nodig. Ik geef bij mijn zoontje aan dat als hij hulp nodig heeft bij het plannen van zijn huiswerk, dat ik hem daar wel bij wil helpen. Hij zegt dan dat het niet nodig is en dat ik het geen duizend keer hoef te zeggen. Dan leg ik de verantwoordelijkheid dus ook bij hem neer.

Alleen als hij dan achterloopt en daarover moppert, kan ik wel weer vragen: ‘Hoelang wist je al dat dit klaar moest zijn?’ Wij zeggen hier tegen beide kinderen: ‘School is belangrijk voor je toekomst. Gooi je er met de pet naar, dan is dat jouw eigen probleem.’ Als ik merk dat ze te weinig doen, dan kan ik wel streng zijn.” – Monique

8. Hulp nodig van thuis

“Ik had eergisteren een gesprek met een mentor van de brugklas en kinderen in de eerste, tweede en soms ook derde klas hebben hulp nodig van thuis. Het ene kind pakt het sneller op dan de ander.

Onze jongste uit de brugklas krijgt continue hulp en de oudste uit de derde weet dat als er iets is, wij altijd willen helpen. Als je ziet wat ze tegenwoordig moeten leren, dan is het best begrijpelijk.” – Carmen

Steffi (43): ‘De huiswerkschool heeft mijn kind getraumatiseerd’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zondagochtend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je zondag goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.