7 manieren waarop jij je schuldgevoel als moeder de baas wordt

redactie 11 jul 2018 Ontspannen

door: Soraya Vogelaar

‘Doe ik het wel goed genoeg?’ Het is toch een beetje mens eigen om door invloeden van buitenaf en dingen vanbinnen aan jezelf te twijfelen. Het moederschap is dan nog wel de grootste bron van twijfel. No more, woman! Zet het opzij en wordt met de volgende punten dat stemmetje in je hoofd de baas.

1.  Laat superwoman lekker gaan
Ja, je houdt alle ballen in de lucht. Maar je bent ook gewoon nog steeds een mens. Op social media zijn er tal van berichten te zien van ‘perfecte’ moeders. Maar we weten allemaal dat niemand er altijd zo picture perfect uit kan zien en haar huis zo spic en span kan hebben waar de kinderen bij zijn. Laat de druk dan gaan om hieraan te voldoen. 

2. Start de dag met een positieve noot
Moeder zijn betekent dag in dag uit keihard werken. Zowel fysiek als mentaal. Daar verdien je best een schouderklopje voor. Misschien denk je nu vooral aan alles wat er misgaat. Maar er zijn ook genoeg dingen die goed gaan. Begin de dag met een lach en een positieve gedachte over jezelf, het moederschap en de kinderen. Je zult zien dat hierdoor een last van je schouders valt en je minder zult piekeren. De dag verloopt zo alleen al qua mindset een stuk soepeler. 

3. Kies per dag een moment uit dat goud waard is
Dankbaarheid. Het is iets waar we vandaag de dag steeds bewuster bij stil moeten staan. Iedere ouder maakt dingen mee in het ouderschap die de schoonheidsprijs verdienen, maar ook dingen die minder fraai zijn. Het hoort erbij. Beloon jezelf voor de keren dat het wel goed ging. Al is het maar dat je het hele bups vandaag op tijd aan tafel hebt gekregen. Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen en daar mag je best trots op zijn! Lig dus niet in bed te woelen over alles wat er die dag misging, maar concentreer je op de leuke en mooie momenten van die dag. 

4. Stop met luisteren naar andere mensen
Als het op het ouderschap aankomt, heeft iedereen een andere mening. Als die meningen niet altijd op een lijn zitten met die van jou, betekent dit nog niet dat jij iets verkeerd doet. Krijg je toch te horen dat je bepaalde dingen anders moet doen? Leg dit commentaar dan naast je neer. Vertrouw op jezelf en je eigen kunnen. Je bent prima in staat om liefdevol te zorgen voor je kind en het best in jezelf en je kind naarboven te halen. 

5. Bestudeer je kind echt
Gooit je kind LEGO door de hele kamer, zitten de muren en het tafelblad onder de vingerverf of wordt er weer op standje voluit naar muziek geluisterd? Let eens op wat je kind écht aan het doen is. Zie de creatieve, lieve, zorgzame en slimme kant van je kind. Zie de geweldige persoonlijkheid die achter je kind schuilgaat. En herinner jezelf eraan dat jij een groot aandeel hebt, door deze fantastische persoon op de wereld gezet te hebben.

6. Doe een stapje terug
Als jij jezelf telkens aan anderen voorstelt als ‘de moeder van’ raak je langzaam maar zeker je eigen identiteit kwijt. Je bent ook nog steeds die leuke vrouw. Probeer soms de focus op huiswerk, trainingen en ouderavonden te laten voor wat ze zijn. Kies ook eens voor hobby’s en dingen die jij leuk vindt. Neem even een klein stapje terug van enkel en alleen die moederrol vervullen.

7. Praat met andere moeders
Je beste moeder vriendinnen zullen niet over je oordelen. Ze staan voor je klaar en delen ook hun eigen ervaringen en schuldgevoelens. Het kan heel fijn en verhelderend voelen als je erachter komt dat je echt niet de enige bent die zich weleens schuldig voelt. 

Bron: Brit+Co

 

Reageer op artikel:
7 manieren waarop jij je schuldgevoel als moeder de baas wordt
Sluiten