Durf te relaxen – 18 tips

redactie 19 jun 2018 Ontspannen

Ben jij zo'n moeder die nooit tijd voor haarzelf maakt? Heb jij vaak het gevoel dat je tien ballen hoog moet houden? Ben je regelmatig doodmoe? Doe jezelf en je gezin een plezier en ontspan met behulp van deze tips.

  1. Besef dat tijd voor jezelf geen luxe, maar een noodzaak is.
  2. Heb je al heel lang geen aandacht meer aan jezelf besteed? Begin dan met een kwartiertje per dag bijtanken. (Wandelen, lezen koffiedrinken in de zon, dutje doen.)
  3. Wees lief voor jezelf. Vraag je af waar JIJ behoefte aan hebt.
  4. Doe dingen echt voor je eigen plezier. Als je naar de sportschool gaat: vind je dat fijn of ga je om dunner te worden? Is boodschappen doen op je vrije ochtend leuk voor jou?
  5. Soms helpt het om rustig rechtop op een stoel te gaan zitten, voeten op de grond en paar keer diep adem te halen. Leg je hand op je hart en vraag je af wat jij op dit moment nodig hebt.
  6. Kun je vervolgens honderd redenen verzinnen waarom je dat waar je blij van zou worden, niet kunt doen? Dat is angst. Herinner je: ik wil lief zijn voor mezelf. Dutje zonde van de tijd? Nee, het is lief voor jezelf!
  7. Geen idee waar je blij van wordt? Bedenk welke liefhebberijen je gelukkig maakten als kind of voordat je een gezin had. Kun je die weer oppakken?
  8.  Bedenk wat je tegenhoudt om te doen waar je blij van wordt. Is je leven te vol? Kijk wat je los kunt laten. Waarom moet jij alle ballen hooghouden? Kun je eens per week stofzuigen in plaats van drie keer? Kan je kind de vaatwasser inruimen? Is het af en toe laten bezorgen van je boodschappen een optie, of een schoonmaakhulp?
  9. Besef dat 80 procent (schoonmaken, werken, opruimen) net zo goed is als 100 procent.
  10. Bedenk dat je niet iedereen tevreden kunt houden.
  11. Realiseer je dat we leven in een 'doe-maatschappij'. Maar van gewoon 'zijn' (lummelen, mijmeren, dagdromen) laad je enorm op.
  12. Denk in oplossingen in plaats van onmogelijkheden. Wat kan er wel?
  13. Praat met je partner. Vertel wat je nodig hebt. Spreek in wensen, niet in verwijten. Dus niet: 'Waarom speel jij nou nooit eens met de kinderen?' Maar: 'Ik zou het fijn vinden als jij op zaterdag een paar uurtjes iets met ze doet, zodat ik even kan bijkomen.'
  14. Deel je voornemens met anderen, zodat ze je kunnen steunen als dat nodig is.
  15. Vraag hulp en accepteer die ook. Sla je moeders voorstel om je was te vouwen niet af omdat je vindt dat je zoiets zelf moet doen.
  16. Schuldgevoelens? Accepteer ze gewoon! Vind je het zielig voor je man dat hij de kinderen alleen naar bed moet brengen omdat jij uitgaat? Luister naar die stem, maar handel er niet naar. Vraag je hooguit af: is dit schuldgevoel terecht? (Nee, want je man vindt het prima en bovendien gaat hij zelf ook wel eens uit.)
  17. Leef vanuit liefde, hoop, vertrouwen en mogelijkheden. Innerlijke raad die begint met 'kan niet' of 'mag niet' heb je ooit ontwikkeld om jezelf te behoeden voor straf en afkeuring. Maar angst is een slechte raadgever.
  18. Bedenk dat als jij goed in je vel zit, je ook meer te geven hebt aan anderen.
Reageer op artikel:
Durf te relaxen – 18 tips
Sluiten