Eet- en drinkmomenten: houd het bij zeven!

Wanneer je kind de hele dag door eet en drinkt, heeft het tandglazuur te weinig tijd om te herstellen. Beperk daarom voor gezonde tanden het aantal eet- en drinkmomenten per dag tot maximaal zeven.

De laatste jaren zijn de voedingsgewoonten ingrijpend veranderd. Het aantal maaltijden dat met het hele gezin wordt genuttigd, is verminderd. Een op de vijf kinderen slaat ’s ochtends het ontbijt over. Daarentegen is het aantal tussendoortjes flink toegenomen.

Aantal eet- en drinkmomenten

Meer tussendoortjes en een toename van de populariteit van zure voeding. Het gevolg is dat het kindergebit steeds vaker in contact komt met zuur. Zolang de zuurmomenten beperkt blijven tot een paar keer per dag is er nog niets aan de hand. Er is dan nog voldoende tijd voor het speeksel om de zuren te neutraliseren en de mineralen van het glazuur weer aan te vullen. Wanneer je kind echter de hele dag door eet en drinkt, is de tijd tussen de eetperiodes te kort voor het glazuur om te herstellen. Die tijd is er wel als het aantal eet- en drinkmomenten per dag beperkt wordt tot maximaal zeven: drie hoofdmaaltijden en maximaal vier tussendoortjes.

Houd er wel rekening mee dat elk eetmoment dat buiten de drie hoofdmaaltijden valt, als een tussendoortje geldt: een snoepje of een stuk fruit, maar ook een glas frisdrank valt hieronder.

Te veel momenten

Eet of drinkt je kind vaker dan zeven keer? Probeer dan eten en drinken te combineren. Geef fruit bijvoorbeeld bij de maaltijd. En laat kinderen liever twee glazen achter elkaar drinken, dan verspreid over de middag. Voedsel waarop je kind goed moet kauwen, zorgt ervoor dat de speekselvorming wordt gestimuleerd en daardoor wordt de schadelijke invloed van zuren beperkt. Ook een zuivelproduct of een glas water beperken de schadelijke invloed van zuren.

Drinkgedrag

Hoe schadelijk een drank voor het gebit is hangt, behalve de hoeveelheid zuur, ook af van het drinkgedrag. Het scheelt of een glas zure drank in één keer wordt leeggedronken, want treuzelen is voor het gebit schadelijker. Het is bijvoorbeeld slecht om frisdrank door de mond te spoelen, totdat de prik bijna weg is. Water, gewone thee en melk zijn niet schadelijk omdat ze nauwelijks of geen zuren en suikers bevatten. Daarom tellen ze niet mee voor het aantal eet- en drinkmomenten. l

Tips

  • Geef kinderen liever een boterham, drinken en fruit in één keer dan verspreid over bijvoorbeeld de middag.
  • Vervang zure tussendoortjes eens door minder zure tussendoortjes zoals groentesnacks of een blokje kaas.
  • Thee, water of melk zijn goede ­vervangers voor zure dranken zoals appelsap of frisdrank.
  • Voorkom dat je kind te lang tut met zure dranken en laat het glas in één keer leegdrinken.
  • Een zure maaltijd kun je het beste afsluiten met een zuivelproduct zoals een glas melk of een yoghurttoetje.
Reageer op artikel:
Eet- en drinkmomenten: houd het bij zeven!
Sluiten