Manners.nl
Manners.nl Vrije Tijd 24 okt 2021

LEGO verwijdert alle gender-stereotypen en vooroordelen na enquete onder kinderen

LEGO heeft een drastische koerswijziging aangekondigd, op basis van een wereldwijde enquête onder kinderen en ouders. Alle gender-stereotypen en vooroordelen worden verwijderd.

Uit het onderzoek blijkt dat de houding ten opzichte van spelen en toekomstige carrières ongelijk en beperkend blijft. Onderzoekers ontdekten dat meisjes zelfverzekerder en enthousiaster worden van activiteiten buiten de standaard hokjes, terwijl dit bij jongens juist niet het geval is.

Onderzoek naar gender-stereotypen onder kinderen en ouders

Zo vreest 71 procent van de ondervraagde jongens belachelijk te worden gemaakt als ze ‘meisjesspeelgoed’ spelen. Een angst die hun ouders delen. “Ouders maken zich meer zorgen dat hun zonen gepest worden dan hun dochters, als die met ‘speelgoed van het andere geslacht’ spelen”, zegt Madeline Di Nonno. Zij is chief executive van het Geena Davis Institute on Gender in Media, dat het onderzoek uitvoerde.

“Daarnaast wordt gedrag dat met mannen wordt geassocieerd hoger gewaardeerd in de samenleving”, aldus Di Nonno. “Totdat samenlevingen erkennen dat gedragingen en activiteiten die typisch met vrouwen worden geassocieerd even waardevol of belangrijk zijn, zullen ouders en kinderen voorzichtig zijn om ze te omarmen.” Uit de studie, die LEGO vandaag (11 oktober) deelde in het kader van UN International Day of the Girl, blijkt ook dat ouders hun zonen nog altijd vooral jongensactiviteiten laten doen, en hun dochters meisjesactiviteiten. En dat blokkeert de maatschappelijke ontwikkeling en visie van kinderen.

LEGO kondigt koerswijziging aan

Voor het onderzoek zijn 7.000 ouders en kinderen van 6 tot 14 jaar uit China, Tsjechië, Japan, Polen, Rusland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten ondervraagd. Op basis van de resultaten en eerder opgedane kennis kondigt LEGO de drastische koerswijziging aan.

“We werken er hard aan om LEGO inclusiever te maken”, zegt Julia Goldin, hoofd product en marketing bij de LEGO Group. Sinds begin 2021 heeft het Geena Davis Institute het Deense bedrijf gecontroleerd en geraadpleegd om “gender-vooroordelen en schadelijke stereotypen aan te pakken”. ‘s Werelds grootste speelgoedfabrikant heeft nu beloofd om de vooroordelen in alle bouwsets en lijnen te verwijderen.

Een ander rapport uit 2020, van de Fawcett Society, liet al zien hoe “luie stereotypering” en de segregatie van speelgoed naar geslacht een geestelijke gezondheidscrisis onder jongeren aanwakkerde en de waargenomen loopbaankeuzes beperkten.

Verwrongen beeld van jongens en meisjes

Het is al moeilijk voor ouders om in te schatten, laat staan voor kinderen. Het Geena Davis Institute ontdekte dat ouders van beide geslachten mannen als “creatiever” beoordeelden. Daarnaast schatten ze de kans om wetenschapper of atleet te worden zes keer hoger in bij jongens dan bij meisjes. En de kans om ingenieur te worden schatten ze zelfs acht keer hoger in bij mannen.

Goldin heeft aangekondigd dat LEGO geen van zijn producten meer ‘voor meisjes’ of ‘voor jongens’ labelt. En op de website kunnen consumenten niet meer zoeken naar producten op geslacht. In plaats daarvan biedt de website nu thema’s aan.

“We testen alles op jongens en meisjes, richten ons ook meer op vrouwelijke rolmodellen”, zegt Goldin. De recente LEGO Con toonde bijvoorbeeld vrouwelijke ontwerpers die spraken over het werk dat ze deden. En LEGO’s Rebuild the World-campagne zich richt op meisjes. “Het is nu onze taak om jongens en meisjes die willen spelen met sets die van oudsher als ‘niet voor hen’ werden beschouwd aan te moedigen”, voegt Goldin eraan toe.

LEGO loopt sowieso voorop als het om inclusie gaat. Check ook de LHBTI-bouwset van eerder dit jaar, en de betekenis daarachter.

Dit artikel verscheen eerder op Manners.

12x vooroordelen die ouders van een enig kind zullen herkennen

Reageer op artikel:
LEGO verwijdert alle gender-stereotypen en vooroordelen na enquete onder kinderen
Sluiten