Nachtmerries

redactie 19 jun 2018 Gezondheid

antwoord

Nachtmerries zijn meestal een verwerking van bedreigende en beangstigende belevenissen van overdag. Angsten of frustraties komen zo naar buiten. Af en toe een nachtmerrie is geen reden tot zorg, dit hoort ook bij de ontwikkeling. Maar als het vaak voorkomt, is het wel iets om even echt bij stil te staan. 

  • Praat overdag over de angst en de dromen met je kind. Er ’s avonds of ’s nachts over praten kan tot nieuwe angstige gedachten leiden. Zo ontdek je hopelijk ook wat de onderliggende angsten of frustraties zijn. Zijn er dingen die niet lekker lopen? Veel spanningen? Te drukke dagen? Is je kind erg vermoeid of krijgt het te weinig slaap? Medicijnen, een te warme kamer of op de rug slapen kunnen nachtmerries ook versterken.
  • Geef hem de ruimte om zijn angst te uiten in spel of tekenen. Soms helpt het én het kan een aanknopingspunt vormen om erover te praten. 
  • Geef informatie aan je kind. Dit neemt onzekerheid weg. Lees samen boekjes over enge dromen of bang zijn in de nacht en in het donker. Laat weten dat angst ook weer voorbijgaat. 
  • Bedenk samen met je kind hoe jullie de enge dromen weg kunnen houden. Het mooiste is wanneer het kind zelf iets verzint om zich te beschermen tegen de dromen, omdat je kind er dan meer in gelooft. Een dromenvanger voor het raam die nare dromen opvangt? Een beschermknuffel? Een ‘dromen-verjaag’-versje voor het slapen gaan of het wegblazen van de enge dromen bij het naar bed gaan? 
  • Het kan ook helpen om mèt je kind de nare droom steeds een andere wending te geven. Verzin steeds samen een ander, goed einde. Laat de droom anders verlopen, bijvoorbeeld door iets waarin het kind de kracht en power heeft het positief om te buigen. 
  • Laat je kind zelf oplossingen vinden voor zijn angst. Wat kan het doen als het weer bang wakker wordt in plaats van naar jullie toe gaan? Wat helpt hem dan? Een lampje aanlaten, welke knuffels zijn tot steun, waaraan kan het denken? 
  • Zorg verder voor een vast en rustig avondritueel en praat eventuele vervelende dingen van overdag even door. Kijk ook samen hoe de kamer er in het donker uitziet en welke geluiden er zijn. Zijn er enge schaduwen enz, haal die dan weg! 
  • Spreek af dat je zoon altijd in zijn eigen bed blijft. Door hem bij jullie te laten slapen kun je in een patroon komen en je geeft het idee mee dat het inderdaad eng is in zijn kamer! Bekijk ook goed of er echt een enge droom was, misschien is er inmiddels al een patroon ontstaan als hij wakker wordt en heeft het minder met enge dromen te maken! 

Als er regelmatig echte nachtmerries blijven en bovenstaande tips niet helpen, dan is het belangrijk om alert te zijn. Ik raad dan aan hulp te zoeken (bij een psycholoog of bijvoorbeeld bureau jeugdzorg) want dan kan er een onderliggend probleem zijn.

Reageer op artikel:
Nachtmerries
Sluiten