Grote druk op perfectie: 44 procent van de meisjes verlangt naar het compliment ‘perfect’
Nieuw wereldwijd onderzoek van LEGO Groep® toont zorgwekkende trends die invloed kunnen hebben op het zelfvertrouwen van kinderen. In Nederland voelt maar liefst 7 op de 10 kinderen (tussen 5 en 12 jaar) de druk om perfect te zijn.
Ook maakt 60 procent van hen zich zorgen dat ze niet aan de verwachtingen van hun ouders voldoen. Meer dan de helft van de ouders (56 procent) vreest dat deze angst om te falen de ontwikkeling van hun kinderen in de weg staat.
Perfectie
Uit het grote onderzoek blijkt dat 8 op de 10 Nederlandse kinderen (84 procent) het prima vinden om niet perfect te zijn. Maar vaak durven ze hun ideeën niet te delen of taken niet te doen omdat ze bang zijn om uitgelachen te worden. Bijna 7 op de 10 (67 procent) vermijden zelfs taken omdat ze denken dat ze het niet perfect kunnen doen. En de helft van de ouders ziet dit gebeuren bij hun kinderen.
Veel Nederlandse ouders vinden het moeilijk om te praten over de druk om perfect te zijn met hun kinderen. Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van hen zich daar ongemakkelijk bij voelt. Ze zijn bezorgd dat zo’n gesprek hun kinderen emotioneel kan beïnvloeden.
Neutrale termen gebruiken
De druk die kinderen voelen komt vaak door hoe we met ze praten. Het praten over perfectie is lastig tussen ouders en kinderen. LEGO Groep wil laten zien dat als we simpelweg onze woorden aanpassen, we kunnen helpen bij het verbeteren van het zelfvertrouwen en de ontwikkeling van kinderen, vooral van meisjes.
Uit het onderzoek blijkt dat ouders meisjes vaker omschrijven met termen als ‘lief’, ‘knap’, ‘mooi’ en ‘schattig’, terwijl jongens vaker worden geassocieerd met woorden als ‘moedig’, ‘geniaal’ en ‘innovatief’. Nederlandse kinderen zelf geven echter de voorkeur aan neutralere termen zoals ‘goed’, ‘cool’ en ‘creatief’. Maar toch streven Nederlandse meisjes naar perfectie, want 44 procent van hen ontvangt graag het compliment ‘perfect’.
Mannen geassocieerd met genialiteit
Joyce Endendijk, een universitair docent Orthopedagogie aan de Universiteit Utrecht, zegt dat het niet verrassend is dat ouders verschillende termen gebruiken voor de creaties en ideeën van jongens en meisjes. Ze wijst op overtuigend wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat genialiteit en creativiteit meer worden geassocieerd met mannen dan met vrouwen, zowel door volwassenen als kinderen.
Dit kan leiden tot minder interesse van meisjes in mentaal uitdagende taken. “Dit kan vervolgens mogelijk verklaren waarom vrouwen minder in sectoren werken (bijv. wiskunde, natuurkunde) waarbinnen gedacht wordt dat genialiteit een vereiste is voor succes.”
Wat dan wel zeggen?
Wat kun je als ouder zeggen zonder alleen een compliment te geven? Kinderen geven aan dat ze het veel fijner vinden als ouders en volwassenen vragen stellen over hoe ze hun creatieve werk hebben gemaakt. Bijvoorbeeld: ‘Hoe heb je dat gedaan?’, ‘Waar kwam je op het idee?’ en ‘Wat heb je ervan geleerd?’. Ze hebben deze vragen liever dan alleen maar complimenten krijgen over het eindresultaat.
Andere vragen die je kunt stellen zijn:
- Wat was het leukste deel van het maken van dit werk?
- Wat vond je het moeilijkst tijdens het creatieve proces?
- Welke uitdagingen ben je tegengekomen en hoe heb je ze opgelost?
- Is er iets waar je trots op bent in dit werk?
- Heb je iets nieuws geleerd tijdens het maken hiervan? Zo ja, wat?
- Waarom heb je bepaalde keuzes gemaakt tijdens het maken van dit werk?
- Hoe voelde je je toen je aan dit project werkte?
- Wat zou je anders doen als je het opnieuw zou maken?