Próef nu gewoon even! 6 ideeën om je kind beter te laten eten 

 

Als je het aan je kinderen overlaat, zou je elke dag pizza eten. Of patat. Of pannenkoeken. Hoe laat je ze wennen aan nieuwe gerechten en nieuwe smaken? Zes ideeën om je kind beter te laten eten

Mmm, lekker hoor! Proef maar..

Eerst even over voor wie dit artikel níet bedoeld is. Misschien heb je een kind van een jaar of twee dat in de lust-ik-niet-fase zit. Over die leeftijd gaat het dus niet. Dit artikel gaat over kinderen die veel ouder zijn.

Als je kind niet eet en je vermoedt dat er meer aan de hand is (een eetstoornis, problemen op school, etc.), zoek dan professionele hulp. En ook als je kind een alleseter is en wél geniet van feta, olijven of haring – ja, die kinderen bestaan – hoef je dit artikel natuurlijk niet te lezen.

Elke dag hetzelfde

Het gaat in dit artikel over kinderen die de weigerfase voorbij zijn, maar nog steeds alleen pasta-met-kaas, rauwe groenten of wat dan ook eten. Of kinderen die aan tafel verontwaardigd roepen: ‘We eten élke dag hetzelfde’, terwijl jij dag na dag je stinkende best doet om weer iets nieuws op tafel te zetten.

Want ja, ook als je kinderen veel ouder zijn dan twee jaar, kun je aan tafel flinke discussies hebben over het eten. Dat is niet alleen vervelend voor de sfeer aan tafel, maar ook omdat je wilt dat je kinderen gevarieerd eten.

Beloning

Sommige ouders proberen het met regels als: ‘Geen groente op? Dan ook geen toetje!’ Of ze geven hun kind een beloning als ze hun bord leeg eten. Op de korte termijn kan dit best werken.

Maar straffen of belonen is op de lange termijn geen goed idee als je wilt dat je kinderen leren om goed en gevarieerd te eten. Want daardoor kun je ze het idee geven dat groenten minder lekker zijn en dat ze een beloning krijgen voor het eten van iets wat eigenlijk vies is.

Is je kind heel kieskeurig met eten? Misschien heeft het ARFID

Tips

Hoe kun je ze wél meer groenten laten eten en laten wennen aan nieuwe gerechten? Een paar ideeën:

 

  1. Smokkel groenten door het eten. Gebruik een favoriet gerecht om ze extra groenten te laten eten én ze te laten merken dat deze groenten echt lekker zijn. Denk bijvoorbeeld aan pannenkoekjes met spinazie of geraspte wortel erdoorheen (rauwkost erop en eten als een tortilla, hmmm). Of pasta met tomatensaus met gehaktballetjes met geraspte courgette door de gehaktballetjes.

 

  1. Laat je kind meehelpen bij het klaarmaken van het eten. Afhankelijk van de leeftijd kan het bijvoorbeeld iets snijden, wassen of door elkaar roeren. Heb je al wat oudere kinderen, dan kun je hen ook als taakje geven om een keer in de week te koken (en dan ook te mogen kiezen wat er op tafel komt).

 

  1. Laat je kind kiezen. Geef ze geen blanco keuze, maar juist een beperkte. Bijvoorbeeld: ‘Wat wil je morgen eten, bloemkool of boontjes?’ En als je bijvoorbeeld een abonnement hebt op een maaltijdbox, kun je je kinderen laten kiezen uit de recepten die je via dat abonnement krijgt. Ze kunnen dan ook helpen om hun gekozen gerecht klaar te maken. Zorg er wel voor dat je kind niet alle maaltijden bepaalt, maar leert dat jij óók gerechten uitkiest. Dus laat je kind bijvoorbeeld kiezen op vaste dagen.

 

  1. Zet altijd rauwkost op tafel. Worteltjes, kerstomaatjes, komkommer, maakt niet uit wat. Zo weet je in elk geval zeker dat ze groenten binnenkrijgen.

 

  1. Maak er geen dwangarbeid van. Schep niet te veel op het bord, maar een portie die te behappen is voor je kind. Probeer je kind in elk geval een hap te laten proeven, maar als het het echt niet lust, dwing het dan niet om het bord leeg te eten. Zorg ook dat de maaltijd niet te lang duurt: hoe ouder het kind, hoe langer de maaltijd kan duren.

 

  1. Begin een eigen moestuintje. Dat kan ook al in potten op een balkon. Het is voor je kind veel leuker om tomaatjes te eten die het zelf heeft zien groeien dan tomaatjes uit de winkel.

 

  1. Maak een culinaire wereldreis. Leuk voor als je kinderen al wat ouder zijn: laat elke week een kind (met de ogen dicht) een land prikken op de wereldkaart. Maak vervolgens elke week twee of drie gerechten uit dat land klaar. Het is even wat uitzoekwerk, maar het levert geheid nieuwe ideeën op. Zo blijken ze Indiaas eten misschien ineens heel lekker te vinden, en ontdekken ze dat er méér uit Italië komt dan pizza en spaghetti. Houd op een lijstje de succesrecepten bij – handig voor later!

Kieskeurige eters: handige tips om je kind te stimuleren meer te proeven

 

 

Reageer op artikel:
Próef nu gewoon even! 6 ideeën om je kind beter te laten eten 
Sluiten