Sportblessures

redactie 21 jun 2018 Blessures

antwoord

Sporten is een leuke en gezonde hobby, maar jammer genoeg horen daar soms blessures bij. Er is een aantal sporten dat een relatief hogere kans op blessures heeft dan andere sporten. Zoals: voetbal, volleybal en hockey. 

Echter, met de juiste tips kun je het risico op blessures zo laag mogelijk houden. Want ‘voorkomen is beter dan genezen’ geldt ook bij sportblessures.
Enkele tips ter preventie:

  • Zorg voor de juiste persoonlijke bescherming (zoals scheenbeschermers, bitje).
  • Gebruik geschikt schoeisel.
  • Goede kleding beschermt tegen afkoeling dan wel oververhitting.
  • Zorg voor een goede warming-up en cooling-down met daartussenin een opbouwende training.

Als er toch een blessure is, wat dan?

  • Neem voldoende tijd om te herstellen. De ernst van de blessure bepaalt de periode voor herstel en wanneer je kind weer met sporten kan beginnen. Voor elk type blessure staat min of meer een herstelperiode. Deze periode kan variëren van 2 weken voor een lichte blessure tot enkele maanden voor botbreuken of andere ernstige blessures. In de meeste gevallen is een herstelperiode ook daadwerkelijk nodig om voldoende te genezen. Laat je kind zich daar goed aan houden. Laat hem pas weer beginnen met sporten op het moment dat het gewricht of lichaamsdeel geen pijnklachten meer geeft bij volledig belasten en een mogelijk aanwezige zwelling niet meer zichtbaar is.
  • In de tussentijd hoeft je kind natuurlijk niet stil te zitten. Je kunt je zoon of dochter een andere sport laten beoefenen die niet belastend is voor het betreffende pijnlijke lichaamsdeel. Zwemmen is vaak een goed alternatief. 
  • Als je kind weer start met sporten, laat hem dan rustig aan beginnen en langzaam opbouwen. Vertel je kind duidelijk dat hij vanwege de herstelperiode uiteraard niet meer op hetzelfde niveau zit als voor de blessure. 
  • Mocht het aangedane lichaamsdeel wederom pijnklachten geven bij de opbouw, vraag dan aan je huisarts of fysiotherapeut of het verstandig is om weer te beginnen. 
  • Zoals gezegd is het belangrijk niet te sporten met pijn. Dit belemmert niet alleen het herstelproces, maar verlengt dit nog eens aanzienlijk.
Reageer op artikel:
Sportblessures
Sluiten