Met deze tips van een verslavingspsycholoog voorkom je een gameverslaving bij je kind

Is jouw kind verslaafd aan games? Of ben je bang dat verslaving op de loer ligt? Wij hebben een paar nuttige tips op een rij gezet van een verslavingspsycholoog én van moeders die ervaring hebben met een kind met een gameverslaving.

Games, ze worden ontworpen om verslaafd aan te raken. Het is een businessmodel en het werkt. Maar als ouder is dat toch wel een van de laatste dingen die je voor je kind wil, een gameverslaving. Met deze tips voorkom je dat het zover komt.

7 Tips van verslavingspsycholoog Ellen van Geffen

Verslavingspsycholoog Ellen van Geffen is hoofd behandelzaken Jellinek Jeugd in Amsterdam en ziet veel gameverslavingen in haar werk. Zij geeft een aantal handige tips waarmee jij je kind kunt helpen een gameverslaving te voorkomen of te genezen.

  1. Verdiep je in zijn online wereld. Speel mee. Stel vragen: Wat speel je? Hoe speel je?
  2. Maak goede afspraken over het soort spellen, de tijd die eraan besteed wordt en onder welke voorwaarden ze mogen spelen. Begin daar al bij het eerste spelletje mee, vanaf een jaar of 8. Wacht niet tot ze 15 of 16 zijn.
  3. Bewaak die afspraken consequent.
  4. Zorg dat alle opvoeders op één lijn zitten (inclusief school).
  5. Wees alert op signalen. Realiseer je dat er ‘verborgen leed’ kan zijn. Op zich is er niks mis mee als een kind afstroomt naar een lager onderwijsniveau, maar wel als dat alleen komt door overmatig gamen.
  6. Bedenk dat het soms niet om dat ene spel gaat, maar om een combinatie van alle internetgebruik: gamen + YouTube-filmpjes (over gamen) bekijken + surfen + steeds doorklikken op internet et cetera.
  7. Doe de gamecheck twee keer: vul ’m één keer in zoals je kind het wil en volg de tweede keer je eigen intuïtie (gameadviesopmaat.nl of jellinek.nl). De uitslag kan reden zijn om in gesprek te gaan en kan je vermoedens bevestigen of weerleggen. Bovendien ziet je kind dan wellicht de noodzaak in van een behandeling (velen bagatelliseren het aanvankelijk).

Tips van moeders

Moeders Celine en Marije hebben helaas zelf ervaring met een kind met een gameverslaving en willen andere ouders graag helpen deze situatie te voorkomen. Dit zijn hun tips;

  1. Vertrouw op je gevoel en laat je niet van de wijs brengen door verwijten, uitvluchten of woedeaanvallen van je kind.
  2. Spreek hem aan op feiten (‘je zou maar een uur gamen’) en hou daaraan vast zonder te vervallen in beschuldigingen of verwijten. Verzand niet in welles/nietes-discussies; je komt er niet uit en het maakt te veel kapot.
  3. Probeer de puzzel compleet te maken als je vermoedt dat er iets meer aan de hand is. Praat met andere ouders, leerkrachten, vrienden.
  4. Zoek professionele hulp. Wacht niet tot het escaleert.

Stel gameregels bij overmatig gebruik

Merk je dat jouw kind de neiging heeft constant maar te gamen? Dan is het verstandig om hier alvast wat regels aan te verbinden, zodat het niet escaleert. Probeer bij het maken van afspraken rekening te houden met de volgende onderwerpen:

  • Alleen gamen tot etenstijd.
  • Tel alle apparaten bij elkaar op: PC, console, iPad = gamen
  • Maximaal 2 uur per dag, in het weekend 3 uur.
  • Geen game-uren opsparen voor een volgende dag.
  • Ga er blind vanuit dat er gegamed wordt als het kind aan de computer zit (ook al geeft hij zelf huiswerkredenen op).
  • Zet de computer eventueel een tijdje in de huiskamer.

Lees ook het stuk Gamejunkies waarin Ellen van Geffen van Jellinek Jeugd uitgebreid aan het woord komt.

Dit stuk is geschreven door: Anne Elzinga

Lees ook:

Reageer op artikel:
Met deze tips van een verslavingspsycholoog voorkom je een gameverslaving bij je kind
Sluiten